مزایا و معایب پارکت نسبت به سرامیک

پارکت
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

پارکت‌ها یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین کفپوش‌ها هستند. بزرگ‌ترین رقیب پارکت، سرامیک بوده که آن هم به نوبه خود کارآمد و محبوب است؛ با این وجود هنگام انتخاب بین هر کدام باید نهایتاً یکی را برگزید. پارکت دارای مزایا و معایبی است که در صورت قیاس آن‌ها با سرامیک، در خواهید یافت که باتوجه به شرایط خانه یا اداره شما، کدام یک مناسب‌تر و کارآمد خواهد بود. همچنین از لحاظ قیمت پارکت چوبی و سرامیک تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند که در مجموع قیمت سرامیک از پارکت بیشتر است. در این تفاوت قیمت از عواملی کوچک مانند هزینه نصب گرفته تا عواملی بزرگ همچون کیفیت، موثر هستند. مواردی مانند کیفیت و استحکام هر کدام بیشترین تاثیر را در قیمت دارند؛ همچنین نباید از تاثیر مواردی مانند هزینه حمل، هزینه نصب و… نیز در هزینه غافل شد. نگهداری از هر کدام نیز هزینه‌هایی را در پی دارد که باید در نظر گرفته شوند.

پارکت چیست؟

پارکت یک کفپوش است که در جنس‌های متنوعی به تولید می‌رسد؛ با این حال ماده اولیه به کار رفته در تمامی آن‌ها چوب است. تخته‌های کوچک چوبی با درزهایی در کف زمین یا حتی دیوار کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و جایهای خالی را نیز پر می‌کنند تا یک سطح کامل و منسجم را تشکیل دهند. پارکت‌های چوبی می‌توانند برای دیوار نیز مورد استفاده قرار گیرند و دیوارها را بپوشانند؛ چراکه زیبایی، استحام و وزن سبکی دارند. پارکت‌ها از لحاظ رنگ، طرح، جنس و کیفیت بسیار متنوع هستند.

  • زیبایی: کفپوش‌ها از تنوع بسیار بالایی در طرح برخوردار هستند؛ از این‌رو پاسخگوی هر سلیقه‌ای بوده و می‌توانند هر سبکی از دکوراسیون را تکمیل نمایند. اشتراک طراحی پارکت‌ها در طرح چوب است که در هر کدام از لحاظ رنگ و تراش تفاوت‌هایی به چشم می‌خورند.
  • استحکام: پارکت‌ها بسیار مستحکم و مقاوم هستند. آن‌ها می‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند و نشکنند.
  • جنس: کفپوش‌ها عمدتاً از چوب ساخته می‌شوند؛ اما می‌توانند از مواد پلاستیکی و فرآورده‌های پلی اتیلن نیز به تولید برسند. بنابراین از لحاظ جنس متفاوت و متنوع هستند.
  • قدرت عایق بودن: در برخی از مدل‌های این کفپوش‌ها، قدرت عایق صوتی یا گرمایی وجود دارد. بدین صورت که می‌توانند گرما را از فضا خارج نکرده یا آن را به داخل انتقال ندهند؛ البته این توانایی اندک بوده و بیشتر به نحوه نصب کفپوش بستگی دارد که در صورت نصب کامل و صحیح، می‌تواند کارآمد و مفید باشد.

 

پارکت

سرامیک چیست؟

سرامیک‌ها کفپوش‌های سنگی هستند. آن‌ها تنوع بسیاری داشته و در سبک‌های متفاوت، به‌خوبی عمل می‌کنند. سرامیک‌ها از لحاظ جنس و رنگ نیز از تنوع بالایی برخوردار هستند و از لحاظ مقاومت و استحکام با یکدیگر تفاوت دارند.

  • رنگ و طرح: این‌که سرامیک دارای چه رنگی باشد مسلماً به جنس آن وابسته است. اگر جنس سرامیک سنگ گرانیتی باشد، طرح آن مشکی بوده و در صورتی که مرمر باشد، شیری رنگ خواهد بود. بنابراین از این لحاظ مهم است که چه جنسی را انتخاب می‌کنید.
  • جنس: سرامیک‌ها در جنس‌های متفاوتی وجود دارند؛ اما عموماً مرمری هستند. هر سنگی شامل ویژگی‌هایی می‌شود که در هنگام انتخاب نیاز است که به آن‌ها توجه داشته باشید. به‌طور مثال مواد شیمیایی هر سنگی متفاوت هستند و تاثیرات خاصی را برجای خواهند گذاشت که می‌بایست به هنگام انتخاب مد نظر قرار گیرند.
  • مکان مورد استفاده: نمی‌‌توان از سرامیک‌ها در هر مکانی استفاده کرد؛ چراکه به عنوان کفپوش بسیار رسمی شناخته نمی‌شوند. از سرامیک‌ها بیشتر در فضا‌های خانگی استفاده می‌شود تا اداری. در فضای اداری بیشتر از پارکت‌ها استفاده می‌کنند.

مزایای و معایب پارکت نسبت به سرامیک

پس از آگاهی از ویژگی‌های هر کدام، نیاز است تا از این موضوع آگاه شویم که پارکت نسبت به سرامیک چه خصوصیات مثبت و منفی دارد.

  1. تنوع طرح: سرامیک‌ها سنگی و پارکت‌ها در طرح چوب هستند؛ به همین جهت هیچ اشتراکی در طرح با یکدیگر ندارند. در واقع باید گفت این‌که کدام یک برای محیط مورد نظر شما مناسب‌تر است، به سلیقه و دکوراسیون محیط بازمی‌گردد. با این وجود پارکت‌های چوبی محبوب‌تر هستند؛ چراکه شیک و کلاسیک به نظر می‌رسند.
  2. استحکام: شاید فکر کنید استحکام سنگ از چوب بیشتر است؛ اما این چنین نبوده و با این‌که سنگ به‌طور کلی استحکام بیشتری داشته، در برابر ضربه راحت‌‌‌‌تر می‌شکند. به‌طور مثال اگر سنگی روی سرامیک بیفتد، به احتمال زیاد سرامیک ترک برمی‌دارد؛ اما چوب در برابر ضربه‌ها، بهتر از سنگ عمل می‌کند.
  3. تمیزی: کثیفی‌ها از روی هر دوی این کفپوش‌ها به‌راحتی پاک می‌شوند. با این وجود در سنگ به‌دلیل لعابی که وجود داشته راحت‌تر می‌توان کثیفی‌ها را از بین برد؛ در حالی که خطوطی که روی پارکت‌ها برای طراحی چوب نقش بسته‌اند، تمیز کردن را سخت می‌کنند.
  4. صوت: سرامیک‌ها صدای زیادی تولید می‌کنند؛ به این معنا که زمانی که روی آن‌ها قدم برمی‌دارید صدای زیادی را منعکس می‌کنند. این ویژگی در پارکت‌ها کمتر به چشم می‌خورد؛ چراکه مقداری از صوت ایجاد شده را در خود جذب کرده و از اکوی آن می‌کاهند. به همین جهت آن را گزینه مناسبی می‌دانند.
  5. مقاومت در برابر خراشیدگی: از این لحاظ سرامیک‌ها گزینه بهتری هستند؛ چراکه در برابر خراشیدگی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند و گاهی اوقات خراشیدگی‌های موجود در سطح آن‌ها قابل مشاهده نیستند؛ اما در چوب‌ها خراش‌های خیلی سطحی نیز می‌توانند کاملاً ظاهر پارکت را دستخوش تغییراتی نمایند.

مقایسه پارکت و سرامیک از لحاظ قیمت

باتوجه به موارد ذکر شده باید گفت که سرامیک‌ها کمی گران‌تر از پارکت‌ها هستند. این کفپوش‌های چوبی قیمت مناسب‌تری داشته و امکان خرید آن‌ها فراهم است. ضمن این‌که به‌دلیل سهولت بیشتر در نصب، می‌توانند در کاهش هزینه نصب نیز تاثیرگذار باشند. نصب سرامیک‌ها زمان‌بر و تخصصی‌تر از پارکت‌ها است؛ از این‌رو می‌بایست هزینه بیشتری را برای نصب صحیح آن در نظر گرفت. هزینه حمل نیز برای پارکت‌ها کمتر بوده چراکه کم حجم‌تر و سبک‌تر هستند و برای حمل آن‌ها نیازی به کمک گرفتن از افراد زیاد نخواهد بود.

سرامیک

سخن پایانی

پارکت‌ها و سرامیک‌ها دو انتخاب رایج برای کفپوش یا حتی دیوار‌پوش در خانه‌ها هستند که هر کدام باتوجه به مزایا و معایب خود کارکرد و رواج متفاوتی دارند. این دو کفپوش در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و جلوه متفاتی به مکان می‌بخشند. پارکت‌ها سبک کلاسیک و سرامیک‌ها مدرنیته هستند؛ با این وجود به‌دلیل شیک بودن و انتقال حس طبیعت، پارکت‌ها به محبوبیت بیشتری دست یافته‌اند. هچنین آن‌ها در مواردی محکم‌تر و مقاوم‌تر بوده و امکان حمل راحت‌تری دارند. آن‌ها می‌توانند در برابر ضربات دفعی مقاومت زیادی از خود نشان داده و به‌راحتی نصب شوند.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC