تاریخچه پارکت

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

پارکت قطعه هندسی ساخته شده از قطعات چوبی است که برای روکش و زیباسازی کف در داخل و یا خارج ساختمان استفاده می شود. زادگاه این کفپوش کشور های آلمان و سوئیس است. تا قبل از پارکت از سنگ مرمر برای کف پوش ساختمان ها استفاده می­شد. واژه پارکت ریشه فرانسوی دارد و از لحاظ قدمت به اواسط و اواخر دهه 1600 برمی­گردد. اولین بار در کاخ ورسای فرانسه توسط لویی شانزدهم در قرن 17 میلادی ساخته شدکه نقش به­سازایی به عنوان عایق سرما و گرما در آن جا ایفا می کرد و به صورت اشکال منظم هندسی مربع ، مستطیل و لوزی در کف پهن‌ می شدند. درسال ۱۳۳۹ شرکت ساختمان‌های کشوری با وجود جنگل های شمال کشور و مناطق مانند استان گلستان و مازندران به عنوان اولین کارخانه پارکت سازی با امتیاز کارخانه باورک سوئیس بزرگترین سازنده پارکت درجهان تاسیس شد و شرکت البرز در سال 1387، ادامه این مسیر را طی کرد. پارکت های چوبی یکی از قدیمی ترین کفپوش هایی است که از گذشته تا کنون مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است. نکته ی بسیار مهم در رابطه با پارکت چوبی، طبیعی بودن آن است که آن را از دیگر کفپوش های موجود در بازار جدا می­کند. جنس پارکت های چوبی از درختانی مانند کاج ، افرا ، صنوبر یا بلوط می­ باشد.

انواع پارکت

  • پارکت لمینت
  • پارکت یک تکه
  • پارکت PVC یا وینیل
  • پارکت MDF

پارکت لمینت

پارکت لمینت در سال 1995 در اتریش تولید شد که  پوشش چند لایه است، لمینت کف نوعی پارکت است که از یک ورق فیبر متراکم با تصویر رگه چوب با وضوح بالا جهت شبیه سازی تخته های چوب واقعی ساخته شده است. که برای کف سازی استفاده می‌شود و با فرایند لمینت ترکیب شده‌است. این نوع کفپوش معمولاً از مواد اِچ‌دی‌اِف با روکشی از جنس لمینت ساخته می‌شوند. ضخامت پارکت لمینت بسیار مهم است زیرا هرچه کفپوش ضخیم تر باشد، بیشتر شبیه به چوب طبیعی به نظر می رسد.

پارکت لمینت ابتدا وارد برخی از ساختمان های بزرگ کشوری بعد به خانه های اشرافی شد و کم کم به خانه های مردم عادی راه یافت. موزه سعدآباد، کاخ مرمر، کاخ گلستان، شرکت نفت آبادان و هتل رامسر اولین مکان هایی بودند که از پارکت لمینیت برای پوشش کفشان استفاده شد. اولین پارکت هایی که به ایران وارد شدند، 2سانتی متر عرض، 10 سانتی متر طول و 1سانتی متر ارتفاع داشتند. اکنون در ایران شرکت های زیادی مشغول به تولید کفپوش لمینت هستند که از جمله برندهای ایرانی آرتا، کرنوپل، رینبو و ویکتوریا از معروف ترین تولیدکنندگان این نوع کفپوش هستند.

پارکت یک تکه

یکی از مرغوب‌ترین انواع پارکت، پارکت یک تکه است. این پارکت‌ها کاملا چوبی هستند و۱۰۰درصد از چوب یک تکه ساخته شده و به وسیله ی شیارها و زبانه ها به یکدیگر وصل می­شوند و معمولاً ضخامت چوب این نوع پارکت بین ۱۲ و ۲۳ میلی متر است و همین طور از بادوام ترین، مرغوب ترین و هم­چنین گران قیمت ترین چوب ها هستند. پارکت یک تکه بسیار با دوام است.

هر پارکت یک تکه بخشی از یک الوار می باشد و ضخامتی حدود 200 میلی متر دارد. پارکت تمام چوب در ایران وارداتی بوده و معمولاً از کشورهای گرجستان و اوکراین به ایران وارد می شود.

پارکت PVC یا وینیل

در سال 1912 یک مخترع آمریکایی به نام والدو سیمون موفق به تولید محصولی به نام pvc شد. pvc ماده ای است که حاوی کربن، هیدروژن و کلر است که در فرآیند پلیمریزاسیون تولید می شود. کفپوش هایی که ما آنها را با عنوان پارکت وینیل یا pvc که مخفف پلی وینال کلوراید است می شناسیم پارکت‌های وینیلی یکی از انواع پارکت هایی هستند که جنس و ساختاری کاملا متفاوت از پارکت‌های دیگر دارند. برای ساخت این نوع پارکت از نوعی ماده پلاستیکی به نام پلی وینیل کلراید استفاده می شود. از ویژگی های این ماده می توان به مقاومت و انعطاف بالای آن اشاره کرد. لایه رویی این پارکت ضد UV بوده و در برابر تابش نور خورشید رنگ پریده نمی شود.

لایه دومی نیز لایه پوششی است که استفاده از آن باعث افزایش مقاومت پارکت می گردد. سومین لایه، لایه طرح است و لایه بعدی که لایه اصلی نام دارد از مواد PVC ساخته می شود.

پارکت وینیل بسیار مقرون به صرفه‌تر از گزینه‌های چوبی، سنگی و سرامیکی است. پارکت های وینیل نصب آسانی دارند و از تنوع زیادی برخوردار می­باشند و روی آن ها بسیار راحت و در برابر لکه ها بسیار مقاوم است.

پارکت MDF

این کفپوش از خرده چوب یا تخته فیبر با تراکم متوسط ساخته می شود. سپس روی این تخته ها را روکش هایی از جنس چوب طبیعی، PVC، ملامینه و … می­چسبانند. هم­چنین روش نصب آنها مانند باقی پارکت ها است. این محصول از ضایعات چوب تحت فشار و گرما با چسب و رزین ساخته می­شود. در مناطق مرطوب متورم نمی شود. پارکتMDF از خواص مکانیکی و فیزیکی بالایی برخوردار است و به همین دلیل در برابر فرسایش، پوسیدگی، ترک خوردگی و… مقاوم تر از چوب های طبیعی می باشد. علاوه بر آن فشردگی چوب MDF در تمام سطوح آن یکنواخت است و استحکام آن بسیار بالا می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت پارکت چوبی می توانید با کارشناسان مجرب مجموعه IWFC تماس حاصل نمایید.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC