نکات مهم در پارکت کردن کف

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

نکات مهم در پارکت کردن کف

انتخاب کفپوش به خصوص در ساختمان های نو ساز بسیار اهمیت دارد. بسیاری از مشتریان جهت خرید یک کفپوش مناسب از نظر دیگران هم بهره می گیرند و گاهی حتی از خود فروشندگان پارکت چوبی و یا پارکت لمینت نیز راهنمایی های لازم را دریافت می کنند. با انتخاب یک کفپوش مناسب می توانید کل فضای مورد نظر خود را دگرگون کنید.

نکات اساسی هنگام انتخاب پارکت

1-برای پارکت کردن یا لمینت کردن سطح کف اتاق می بایست صاف باشد. از سویی دقت کنید روی کف های اتاقی که سیستم گرمایش از کف دارند از کفپوش پارکت یا لمینت استفاده نشود زیرا به دلیل حرارت سیستم گرمایش کف، پارکت یا لمینت ورم می کند. از سویی پارکت یا لمینیت برای کفپوش حمام و سونا قابل استفاده نیست چراکه در معرض رطوبت وآب مقاوم نیستند.

2- استفاده از فوم های عایق در زیر پارکت یا لمینت علی رغم عایق بودن در برابر رطوبت سبب جلوگیری از آلودگی صوتی و جیرجیر کردن کفپوش ها به هنگام راه رفتن روی پارکت و لمینیت می شود.

3- هیچ وقت از میخ و پیچ برای اتصال پارکت یا لمینت استفاده نکنید.

4-هرگز از چسب در زیر پارکت و لمینت برای چسپاندن کفپوش ها استفاده نکنید.

5-برای نظافت و تمیز کردن سطح پارکت و لمینت ها در کفپوش ها از آب و یا تی خیس استفاده نکنید.

نکاتی که باید هنگام خرید پارکت لمینت به آن توجه کنیم شامل: نوع و رنگ پارکت لمینت، طرح آن، دوام، نحوه نصب، نوع تایل‌ها، ضریب سایش و موارد بسیار دیگر می‌باشد. قبل از شروع نصب، پارکت ها را از نظر نور کافی یا نقص احتمالی قابل مشاهده بررسی کنید. همچنین رنگ و ساختار آن را بررسی کنید. تخته های خراب ممکن است بدون استفاده بمانند و یا در مکان های مناسب دیگری مانند انتها یا شروع ردیف ها نصب شوند. مناسب ترین چوب ها شامل شاه بلوط، گردو، خاکستر و بلوط هستند. بلوط و گردو بهترین نوع چوب برای پارکت هستند چراکه دارای دوام و ماندگاری بالایی هستند و رنگ طبیعی روشنی دارند!

شرایطی که قبل از اقدام به نصب پارکت، باید مهیا کنید عبارتند از:

  • با انتخاب نصابی حرفه ای و کاربلد، خیال خودتان را از بابت نصب پارکت چوبی به صورت اصولی و با کیفیت، راحت کنید.
  • وجود ابزار نصب پارکت، مانند دستکش های مخصوص، کاردک، چکش، اره، متر،گوه و … در جعبه ابزار نصاب، امری ضروری است.
  • قبل از نصب پارکت چوبی، دمای هوا و رطوبت محیط را بسنجید.
  • عملیات سم پاشی و میکروب زدایی محیط را نیز، قبل از شروع کار نصب، انجام دهید.
  • مساحت محیط و طول و عرض دقیق آن را بررسی نمایید تا از میزان کفپوش مورد نیاز، مطلع شوید.
  • سطح زیرین، پارکت چوبی باید کاملا صاف و یکدست باشد. در نتیجه قبل از اقدام به نصب پارکت، باید ناهمواری ها، فرورفتگی ها و برآمدگی های سطح مورد نظر را برطرف نموده و در صورت نیاز زیر سازی انجام دهید.
  • جهت سازگار شدن دمای پارکت چوبی با دمای محیط، بهتر است دو یا سه روز قبل از نصب، بسته های پارکت را به محیط مورد نظر انتقال دهید و پس از مهیا شدن شرایط دمایی لازم، اقدام به نصب آن ها نمایید.
  • در صورتی که کفپوش دیگری مثلا کفپوش سیمانی سطح مورد نظر را پوشش داده باشد. قبل از نصب پارکت چوبی روی آن، نسبت به صافی و بی عیب بودن کفپوش زیرین، اطمینان حاصل کنید. همچنین اگر سطح زیرین، با کفپوش سرامیک پوشش داده شده باشد. از لق نبودن قطعات سرامیک، سالم و بی عیب بودن سطوح و بند کشی های آن، اطمینان حاصل کنید.

چه پارکتی برای سیستم گرمایش از کف مناسب است؟

زمانی که سخن از پارکت گرمایش از کف به میان می آید، مقصود پارکت لمینت است که نمونه ای واقعی از یک پارکت طرح چوب و با بافت نیمه چوب می باشد. این پارکت صرفا در میانی ترین لایه خود دارای مغز فشرده چوب بوده و در لایه های بالا و پایین دارای لایه های مقاوم سازی شده غیر چوبی است.

پارکت لمینت بدون استفاده از چسب نصف می گردد و با توجه به دارا بودن کلیک هایی در اطراف تایل های خود، قابلیت برداشتن و نصب مجدد را دارد. این پارکت با برندهای مختلف و انواع متفاوتی تولید و عرضه می گردد و هر یک از تناسب خاصی با سیستم گرمایش از کف برخوردارند. میزان تناسب آن به چگالی و ضخامت پارکت بستگی دارد.

  • برای سیستم گرمایش از کف، پارکت با چگالی بیشتر و ضخامت کمتر بهینه تر است.
  • در صورت بتن ریزی باید تا 21 روز و پس از آن تا زمان اطمینان از خشک شدن بتن صبر نمایید.
  • ناهمواری کف نباید از 3 میلی متر بیشتر.
  • در زمان نصب پارکت، سیستم گرمایش از کف باید خاموش باشد.
  • در زمان نصب پارکت لمنیت و تا 24 ساعت بعد از آن، نباید دمای گرمایش از کف از 18 درجه سانتی گراد بیشتر شود.
  • روزانه و به میزان 5 درجه دمای گرمایش از کف را افزایش دهید.
  • حداکر دمای قابل تحمل برای تایل های لمینت، 27 درجه سانتی گراد است.
  • از احتباس دما بواسطه پهن کردن فرش و موکت روی پارکت خودداری کنید.
  • از افزایش دمای بیش از حد در لایه های بالایی پارکت جلوگیری نمایید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت پارکت چوبی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید و یا در صفحه مربوطه قیمت پارکت جستجو نمایید.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC