شرایط نگهداری از پارکت چوبی

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

امروزه استفاده از پارکت به عنوان سطح پوششی منازل و دفاتر به جای سطوح چوبی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. چرا که هم طول عمر بیشتری دارند و هم از نظر اقتصادی به صرفه تر می باشد. به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب بهترین روش نگهداری و مراقبت از پارکت در دکوراسیون منزل امری بسیار مهم است.

نحوه صحیح مراقبت از پارکت

  • ممنوعیت تمیز کردن پارکت با آب
  • نگهداری پارکت چوبی با جاروبرقی
  • پاک کردن سریع مایعات از روی پارکت
  • دوری پارکت از مایعات
  • جلوگیری از خراش روی پارکت

برای نگهداری از پارکت می توان از جلای چوب استفاده کرد، که هم به پارکت ظاهری درخشان می دهد و هم این درخشش تا مدت زیادی باقی می ماند. یکی دیگر از مواد طبیعی که می توان جایگزین جلای چوب کرد سرکه است. در نگهداری پارکت چوبی مشخص کردن فاصله تمیزی نیز برای تمیز کردن بسیار حائز اهمیت می باشد.

نکات مهم در نگهداری پارکت چوبی

  • هنگامی که خانه شما در معرض نور خورشید قرار دارد، باید پرده ها را بر روی کف پارکت پوش بالای خورشید قرار دهید. نور آفتاب می تواند درخشش کف پارکت را از بین ببرد.
  • از دستمال های زبر در زمان نظافت استفاده نکنید ، این کار باعث کدر شدن و ایجاد خط و خش بر روی پارکت ها می شود.
  • اگر ماده غذایی و یا هر چیز دیگری روی کف ریخت سریع و بدون معطلی آن را با پارچه های میکروفایبری پاک کنید و از ماندن آلودگی روی لمینت جلوگیری کنید.
  • یکی از نکات مهم در انتخاب هر نوع پارکت در نظر گرفتن کلاس سایش آن و مکانی است که قرار است آن پارکت در آن جا نصب شود.
  • پارکت به رطوبت و آب بسیار حساس است. بنابراین همیشه مطمئن شوید که هیچ چیز روی زمین ریخته نمی شود و اگر این اتفاق بیافتد، سریعاً آن را تمیز کنید. هنگامی که مایعات هر چقدر کم روی پارکت می ریزد، باید پارکت را سریع توسط دستمال های آبگیر پاک کنید٬ حتی اگر مقدار حجم مایعات کم باشد و احساس خطر نکنید. با این حال، هنگامی که مایع از سطح پارکت ناپدید می شود، در داخل پارکت از طریق درزها و بین تخته ها نشت می کند و بافت تخته های پارکت را از بین می برد.
  • .بهتر است در ساخت دستشویی و آشپزخانه ها با کف پارکت اجتناب شود، این دو محل معمولاً در معرض گرما و یا رطوبت زیاد قرار دارند.
  • اگر خانه شما واقعاً در معرض نور خورشید قرار دارد، باید پرده ها را بر روی کف پارکت پوش بالای خورشید قرار دهید. نور آفتاب می تواند درخشش کف پارکت را از بین ببرد.
  • فراموش نکنید که پارکت خود را با چند فرش زیبا تزیین کنید تا تمام سطح آن زیر پا نباشد.
  • وقتی اسباب و اثاثیه تان را جابجا می کنید، به شدت آنها را به اطراف هل ندهید و از یک عضو دیگر خانواده کمک بگیرید و آن را کمی بالاتر از سطح زمین بلند کنید.

از پارکت های مات در نزدیکی درب ورودی تان استفاده کنید؛ شما با این کار می توانید زمان تمیز کردن آن را کاهش دهید. پارکت مات را هم بیرون و هم در داخل درهای خارجی قرار دهید تا بتوانید کثیفی را کاهش دهید. ذرات ریز مانند خاک می توانند مانند کاغذ سنباده عمل کنند و پارکت شما را خراش دهند. با قرار دادن یک پادری در هر ورودی و تشویق اعضای خانواده و مهمانان برای پاک کردن پای خود، بیشتر کثیفی و دوده روی پادری به تمیز کزدن اتاق و کف ها کمک می کنید.در هوای برفی یا بارانی، از یک منطقه پاک سازی کفش یا بوت برای جلوگیری از آسیب ناشی از آب و برف استفاده کنید. جلوگیری از این علائم با استفاده از محافظ های زیر مبلی ها و با استفاده از قالیچه ها در مناطق بازی برای اطمینان از اینکه اسباب بازی های کودکان زمین را خراش نمی دهند. بهترین راه برای محافظت از پارکت، کشیدن جاروبرقی دارای برس نرم است، جارو زدن عادی و یا استفاده از یک تی خشک حداقل 1 بار در روز است.همه مواد شوینده برای استفاده بر روی پارکت مناسب نیستند. از پاک کننده هایی که اساس آن ها صابون است یا حالت اسیدی دارند باید دوری کرد زیرا آن ها می توانند به سطح پارکت آسیب بزننداستفاده از بخارشوی یا دستگاه‌هایی از این قبیل می‌تواند به کف پوش چوبی آسیب جدی وارد کند. هنگام نظافت پارکت باید روشی را انتخاب کنید که کمترین میزان آب و رطوبت را به آن می‌رساند؛ بخارشوی علاوه‌بر این که می‌تواند رطوبت و بخار را وارد بافت چوب کند، موجب از بین رفتن لایه محافظ و پرداخت کف پوش می‌شود. شوینده مخصوص پارکت نوعی مایع شوینده است که برای نظافت سطح کف پوش چوبی استفاده می‌شود. این شوینده را می‌توانید از جایی که پارکت را خریداری کرده‌اید تهیه کنید و بهتر است در دوره‌های زمانی مشخص مثلا هر چند ماه یکبار یا سالی یکبار از آن استفاده کنید.بسیاری از شوینده‌های پارکت آنتی باکتریال بوده و برای مقابله با میکروب، باکتری و پاک کردن آلودگی از سطح کف پوش ایده آل بوده و علاوه بر این در حفظ بهداشت و سلامت افراد و محیط بسیار موثر است.

شما عزیزان جهت استعلام قیمت پارکت چوبی می توانید با مراجعه به وب سایت، صفحه قیمت پارکت مراجعه کرده و یا با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC