روش های خانگی تمیز کردن پارکت

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

هر صاحب‌خانه‌ای که در منزل خود از انواع مختلف پارکت چوبی استفاده می‌کند بدون شک اهمیت نگهداری آن را درک می‌نماید. این پارکت‌ها نه تنها به زیبایی منزل شما می‌افزایند، بلکه ارزش ملک شما را نیز افزایش می‌دهند. با این حال، حفظ درخشندگی کف پارکت چوبی شما به چیزی بیش از جارو کردن و تمیز کردن نیاز دارد. در ادامه شما را با مؤثرترین روش‌های تمیز کردن کف منزل و پارکت چوبی در خانه آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با انواع کفپوش پارکت چوبی و روش‌ های تمیز کردن آن

کفپوش پارکت چوبی نوعی کفپوش چوبی سخت بوده که از تکه‌های چوبی کوچک و بهم پیوسته ساخته شده است که از نقشی موزاییک مانند برخوردار هستند. این یک انتخاب محبوب برای صاحبان خانه به‌دلیل زیبایی طبیعی و دوام آن است. می‌توان آن را از انواع چوب‌ها از جمله بلوط، گیلاس و افرا تهیه کرد. روش‌های صنعتی و خانگی زیادی برای تمیز کردن انواع پارکت وجود دارند. شما باید باتوجه به نوع پارکت خود و حساسیت‌های آن اقدام به تمیز کردن کف منزل خود نمایید.

اهمیت تمیز کردن با کفپوش پارکت چوبی با روش‌ های خانگی

تمیز کردن کف پارکت چوبی برای حفظ طول عمر و زیبایی آن بسیار مهم است. خاک، گردوغبار و زباله‌ها می‌توانند سطح چوب را خراش دهند، در حالی که ریختن مایعات و ایجاد لکه‌ها می‌توانند باعث تغییر رنگ شوند. علاوه‌بر این غفلت از تمیز کردن کفپوش‌های چوبی می‌تواند منجر به رشد کپک شود که برای سلامتی شما مضر خواهد بود. روش‌های صنعتی نیز اغلب تهاجمی بوده و می‌توانند به پارکت صدمه بزنند، در نتیجه استفاده از روش‌های خانگی همیشه مورد استقبال قرار می‌گیرند.

اشتباهات رایج در تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد در تمیز کردن پارکت چوبی مرتکب می‌شوند، استفاده بیش از حد از آب است. آب اضافی می‌تواند به درز‌های کف نفوذ کند و باعث تاب‌خوردگی یا کج شدن آن شود. اشتباه دیگر استفاده از مواد شیمیایی خشن است که می‌تواند سطح چوب را از بین ببرد و سبب کدر شدن و بی‌روح شدن چوب گردد.

آماده شدن برای تمیز کردن پارکت به روش خانگی

اگر شما نیز تصمیم به تمیز کردن پارکت به روش خانگی را دارید؛ قبل از آغاز به این کار، لازم است منطقه مورد نظر را آماده نمایید. با برداشتن هرگونه اثاثیه یا‌ اشیا از اتاق شروع کنید. این کار به شما فضای مورد نیاز برای حرکت آزادانه را می‌دهد. در مرحله بعد، کف را جارو کرده یا جاروبرقی بکشید تا هرگونه کثیفی و آشغال‌های سست از بین بروند.

انواع روش‌ های تمیزکننده خانگی پارکت

روش استفاده از پاک کننده کلری

یکی از موثرترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌ها استفاده از پاک‌کننده‌های حاوی کلر است. پا‌ کننده‌های مبتنی بر کلر تنها برای سطوح حمام و آشپزخانه شما نیستند، بلکه روی کفپوش‌های چوبی شما نیز معجزه می‌کنند. قبل از شروع، اطمینان یابید که کف شما آب‌بندی شده و می‌تواند در برابر سختی کلر مقاومت نماید. اگر مطمئن نیستید، قبل از ادامه فرآیند تمیز کردن، ابتدا در یک منطقه کوچک آزمایش کنید. هنگامی که تأیید کرده‌اید که کف می‌تواند آن را تحمل کند، محلول آب و پاک‌کننده مبتنی بر کلر را در یک سطل مخلوط نمایید.

نسبت توصیه شده 1/4 فنجان پاک‌کننده کلر برای هر گالن آب است. سپس یک دستمال یا پارچه میکروفیبر را در محلول آغشته کنید و آن را کاملاً بچرخانید و مطمئن شوید که دستمال یا پارچه تنها مرطوب است. حال می‌توانید از یک گوشه آغاز نمایید و به سمت انتهای دیگر اتاق حرکت کنید.

روش استفاده از پاک‌کننده پروکساید

یکی از روش‌های موثر برای تمیز کردن پارکت استفاده از پراکسید هیدروژن است. پراکسید هیدروژن یا پراکسید یک ماده پاک‌کننده قوی بوده که می‌تواند لکه‌های سخت و کثیف را از کف پارکت بدون آسیب رساندن به آن‌ بزداید. اولین قدم برای تمیز کردن کف پارکت با پراکسید هیدروژن، تهیه محلول است. می‌توانید مقدار مساوی آب و پراکسید هیدروژن را در یک بطری اسپری یا در سطلی مخلوط کنید. برای بهترین نتیجه حتما از پراکسید هیدروژن با کیفیت بالا و درجه مواد غذایی استفاده نمایید. حال می‌توانید تمیز کردن کف را آغاز کنید. یکی از روش‌های موثر برای تمیز کردن پارکت با پراکسید هیدروژن، استفاده از ماپ یا پارچه میکروفیبر است.

روش‌ تمیز کردن پارکت با پاک‌کننده اسید اگزالیک

محلول اسید اگزالیک تمیزکننده قدرتمندی برای از بین بردن لکه‌های سخت و کثیفی از روی پارکت‌های چوبی است و آن‌ها را براق و جدید نشان می‌دهد. برای شروع، باید اسید اگزالیک و آب را مخلوط کنید و دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را به دقت دنبال نمایید. سپس با استفاده از یک اسفنج، محلول را روی کف پارکت بمالید و مطمئن شوید که تمام قسمت‌ها به‌طور یکنواخت پوشش داده شده‌اند.

سایر راه حل‌ های تمیز‌کننده خانگی برای کف پارکت چوبی

یکی از بهترین راه‌ها برای تمیز کردن کف پارکت چوبی استفاده از محلول‌های تمیزکننده خانگی است. این راه حل‌ها نه تنها مؤثر هستند، بلکه سازگار با محیط زیست و مقرون‌به‌صرفه نیز خواهند بود. یکی از این راه حل‌ها مخلوط سرکه سفید و آب است. قسمت‌های مساوی از هر دو را در یک بطری اسپری مخلوط کرده و روی زمین بمالید. سپس، کف را با یک دستشویی مرطوب تمیز کنید؛ مراقب باشید که چوب از آب اشباع نشود.

یکی دیگر از راه حل‌ها، مخلوط روغن زیتون و آبلیمو است. ۱/۲ فنجان روغن زیتون را با ۱/۴ فنجان آبلیمو در یک بطری اسپری مخلوط کرده و روی زمین بمالید. سپس با استفاده از یک پارچه نرم کف را به‌صورت دایره‌ای صاف کنید. این کار نه تنها کف را تمیز می‌کند بلکه درخشندگی زیبایی نیز به آن می‌بخشد.

نکاتی برای تمیز کردن انواع مختلف لکه‌ های کف پارکت چوبی به روش خانگی

برای تمیز کردن انواع لکه‌ها به روش‌های متفاوتی نیاز است. به عنوان مثال، اگر روی کف پارکت چوبی خود نوشیدنی و آب میوه بریزید، ضروری است که فوراً آن را تمیز کنید. از یک پارچه تمیز برای پاک کردن نوشیدنی و گرفتن این آب از سطح پارکت تا حد ممکن استفاده کنید. سپس مخلوطی از آب گرم و صابون ظرفشویی را روی لکه بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند. در نهایت محل را با آب تمیز بشویید و با حوله خشک کنید.

برای لکه‌های روغنی مانند روغن یا کره، از مخلوط آب گرم و صابون ظرفشویی برای تمیز کردن ناحیه استفاده کنید. محلول را روی لکه بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس از یک پارچه تمیز برای پاک کردن لکه استفاده کنید.

اقدامات احتیاطی هنگام تمیز کردن پارکت به روش خانگی

هنگام تمیز کردن کف پارکت چوبی رعایت برخی از نکات ضروری است. ابتدا از مصرف آب زیاد خودداری کنید. این می‌تواند باعث تاب برداشتن یا کج شدن چوب شود. سپس استفاده از مواد شیمیایی خشن که می‌توانند سطح چوب را از بین ببرند، را کنار بگذارید. در نهایت مراقب باشید که سطح چوب را با ابزار تمیز‌کننده ساینده خراش ندهید.

سخن پایانی

کفپوش پارکت چوبی یک گزینه کفپوش زیبا و بادوام است که می‌تواند به خانه شما ارزش بیشتری بدهد. با این حال، حفظ زیبایی آن نیاز به تمیز کردن و نگهداری منظم دارد. با پیروی از نکات و بهترین روش‌های ذکر شده می‌توانید کفپوش چوبی پارکت خود را برای سال‌های آینده به بهترین شکل حفظ کنید.

شما عزیزان می‌توانید جهت کسب اطلاعات دقیق تر از قیمت پارکت با کارشناسان iwfc تماس بگیرید تا از قیمت های روز پارکت چوبی به صورت کامل و جزئی مطلع شوید.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC