راهنمای نصب پارکت کفپوش روی پله

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

پارکت‌ چوبی کفپوشی بسیار زیبا با نمایی شیک و لوکس است که جلوه و نمای ویژه‌ای به دکوراسیون می‌بخشد. پارکت چوبی فقط برای پوشاندن کف کاربرد نداشته، بلکه برای پوشش پله‌ها نیز استفاده می‌شود. برای خرید پارکت به عوامل متفاوتی مانند جنس، قیمت پارکت و … باید توجه کرد. در ادامه درباره نصب پارکت روی پله و تهیه پارکت چوبی ارزان توضیح می‌دهیم.

چگونه پله‌ها را پارکت کنیم؟

پارکت‌کردن کار تقریبا آسان و راحتی بوده که افراد غیر متخصص نیز می‌توانند با رعایت اصول و قواعد آن، این کار را انجام دهند‌‌. پیش از اقدام به خرید و نصب پارکت، باید نکاتی را مانند انتخاب ابعاد و نوع مناسب، نظافت محیط، سازگارشدن با فضا و ‌… را در نظر داشته باشید. در ادامه این نکات را توضیح می‌دهیم.

ابعاد مناسب راه پله

در معماری و ساختمان‌سازی برای راه‌پله‌ها با توجه به مکان ابعاد دقیق و استانداری تعیین شده‌ است. در ساختمان و عمارت‌های مسکونی بزرگ عرض پله باید ۱۱۰ سانتی‌متر و در ساختمان‌های کوچک ۹۰ سانتی‌متر باشد. عرض پله‌ها اگر پاگرد نداشته باشند، ۱۰۰ سانتی‌متر و چنانچه پاگرد داشته باشند، ۱۲۰ سانتی‌متر خواهد بود. ارتفاع پله‌ها بین ۱۷ تا ۱۹ سانتی‌متر و کف آن نیز باید در حدود ۳۰ الی ۳۳ سانتی‌متر طراحی شود. پیش از تهیه پارکت این قسمت‌های پله را اندازه‌گیری کنید:

  • کف پله؛ یعنی جایی که بر روی آن می‌ایستیم‌.
  • پیشانی؛ قسمت عمودی پله که هنگام ایستادن مقابل پله‌ها قابل مشاهده است.

با توجه به ابعاد و اندازه‌های گفته‌ شده، پیش از تهیه پارکت ابعاد پله‌ها را اندازه‌گیری کرده و سپس به خرید اقدام کنید.

انتخاب پارکت چوبی مناسب

با توجه به میزان رفت و آمد در محیط مربوط، پارکتی تهیه کنید که استحکام بالایی داشته و همچنین سر و لغزنده نباشد‌. چنین پارکتی برای استفاده کودکان و سالمندان بسیار مناسب خواهد بود.

سازگار شدن پارکت چوبی با محیط

پس از تهیه پارکت‌، آن را از جعبه خارج کرده و به‌صورت شبکه‌شبکه در کنار هم قرار دهید تا هوای میان آن‌ها خارج شده و همچنین با دمای موجود در محیط سازگار و دارای تعادل شوند. این کار سبب می‌شود پارکت‌ها به‌ خوبی جاگذاری شده و پس از نصب دچار انبساط یا انقباض و ترک‌خوردگی نشوند.

هموار کردن و نظافت پله‌ها پیش از نصب پارکت چوبی

پیش از نصب پارکت، عمل زیرسازی مانند سنباده‌کشی را برای هموار و یکدست‌کردن سطح پله‌ها انجام دهید. در صورتی که پله‌ها قبلا پارکت داشته‌اند، به‌ دقت بقایای پارکت‌های قبلی و چسب یا فوم آن را ساییده و سطح را کاملا هموار و موزون کنید. این کار را با حوصله و دقت فراوان انجام دهید؛ زیرا وجود پستی و بلندی در محل نصب، باعث می‌شود پارکت‌ها بعد از نصب ظاهری آشفته و نامرتب داشته و در هنگام استفاده لق بزنند و برای رفت‌ و آمد مشکل ایجاد کنند‌. پس از ترمیم و اصلاح فرورفتگی‌ها و برجستگی‌ها، باید پله‌ها را از وجود هرگونه گرد و خاک و گچ و… پاک کرد. دقت کنید هیچ‌گونه لکه و کثیفی مسطحی نباید بر روی محل نصب پارکت‌ها وجود داشته باشد.

خرید پارکت در ابعاد مناسب

چنانچه گفته‌ شد، پیش از خرید کفپوش، ابعاد پله‌ها را به‌ دقت اندازه‌گیری کنید تا مشکلی در نصب پارکت‌ها به‌ وجود نیاید. اگر به هر دلیلی پارکت‌ها بزرگ‌تر از ابعاد پله‌ها بود، با استفاده از نبشی (وسیله‌ای که درز میان تخته‌های پارکت را پوشانده و آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند) می‌توانید برای آن لبه ایجاد کنید. همچنین می‌توانید با اره مویی قسمت اضافی را بریده یا با یک تخته سه‌لا فضای موجود را پر کنید.

مراحل نصب پارکت چوبی در راه‌پله

چنانچه گفته‌ شد، نصب پارکت پله کار چندان سختی نیست و با رعایت اصول و مراحل آن و با کمی دقت، به‌ راحتی می‌توانید کار نصب را انجام دهید.

نصب پارکت کف پله در اولین مرحله

در ابتدا باید پارکت قسمت کف پله را نصب کنید. چسب مرغوب و باکیفیت تهیه کرده و پشت تخته را به‌ خوبی به چسب آغشته کنید. سپس آن را به‌ دقت در محل آن قرار دهید و اجازه بدهید تا به‌ خوبی محکم شود.

نصب پارکت پیشانی

در مرحله بعد، پارکت قسمت پیشانی را با چسب یا میخ در محل خود قرار دهید. در صورت استفاده از میخ‌، آن‌ها با نبشی پوشانده می‌شوند و قابل مشاهده نخواهند بود.

نصب اصولی نبشی

ابتدا برای حفاظت از رویه نبشی، سطح آن را با یک نوار چسب نازک و شفاف بپوشانید. برای نصب درست نبشی، باید کف پله را چسب زده و سپس نبشی را در جای خود محکم نگه دارید تا به‌ خوبی سفت و سخت شود. اکنون باید قسمت بالایی نبشی را در جای خود پیچ کنید. رول پلاک را در فاصله ۲۰ سانتی‌متری از مرکز نبشی تعبیه کرده و سپس پیچ‌های چوبی را قرار دهید.

پوشاندن منافذ پیچ

سوراخ‌های پیچ ایجاد شده در پله را با یک ماده پرکننده مناسب مانند بتونه یا چسب پر کنید. در صورت استفاده از بتونه، با لیسه پلاستیکی آن را به‌طور کامل در سوراخ‌ها قرار داده و پیچ‌ها را بپوشانید. پس اتمام کار پر کردن منافذ و حفره‌ها، نوار چسب را از روی نبشی به‌ آرامی بردارید.

تمیز کردن پارکت‌ها

پس از پایان کار نصب، خاک‌ریزه، خاک اره و مواد ريخته‌شده روی پله‌ها را به‌ دقت پاک کنید. اکنون از تماشای پله‌های پارکت‌شده زیبا و شکیل خود لذت ببرید.

زمان استفاده از پله‌های پارکت‌شده

برای اینکه پارکت‌ها به‌خوبی جای‌گذاری شده و مستحکم شوند، توصیه می‌شود ۱۲ الی ۲۴ ساعت بر روی آن‌ها حرکت نکنید.

نحوه نصب پارکت چوبی پله‌ها

شما می‌توانید به دو صورت پله‌ها را پارکت کنید؛ اول آنکه تخته‌های کف و پیشانی را به‌طور کامل چسبانده و سپس نبشی‌ها را قرار دهید. در راه دوم هر پله را کامل پارکت کرده و سپس سراغ پله بعدی بروید. هر دو روش برای پارکت‌کردن پله‌ها مناسب هستند. بهتر است شروع نصب پارکت بر روی پله‌ها از بالا به پایین باشد. توجه داشته باشید برای پارکت‌کردن پله‌ها زمان کافی اختصاص داده و آن را با دقت و آرامش انجام دهید.

قیمت پارکت

شما می‌توانید برای تهیه پارکت چوبی به سایت Iwfc مراجعه کرده و پارکت‌هایی با تنوع بالا در جنس، طرح، رنگ، گرید، فام و ابعاد تهیه کنید.

جمع‌بندی

پارکت چوبی کفپوشی بسیار شیک و جذاب است که برای پوشاندن کف، دیوار، سقف و پله به‌کار برده می‌شود. برای خرید پارکت پله، جنسی مقاوم و مرغوب تهیه کنید تا دوام بیشتری داشته باشد‌. قیمت پارکت چوبی به عوامل سازنده آن مانند جنس، گرید، فینیش، رنگ و … بستگی دارد. شما با رعایت چند نکته اصولی مانند تهیه پارکت چوبی ارزان با جنس مناسب، اندازه‌گیری دقیق و اختصاص زمان کافی می‌توانید پارکت‌های پله را به‌ راحتی نصب کنید.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC