سرامیک طرح پارکت بهتر است یا طرح سنگ

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

هنگامی که قصد داریم از پایه شروع به طراحی خانه یا بازسازی آن کنیم، یکی از تصمیمات کلیدی که باید بگیریم، نوع کفپوشی است که انتخاب می‌کنیم. اگر چشم ما از کف‌پوش خسته شده باشد یا مواردی مثل ساییدگی در آن رخ دهد، به راحتی می‌تواند ظاهر کل دکوراسیون و دیواره‌ها را تحت الشعاع قرار دهد. اما تعویض یک کف ناگزیر مستلزم آشفتگی و هزینه زیادی است. راه‌حل تعویض یک کف‌پوش از مایع آلی رزین گرفته تا کاشی‌های سرامیکی و فرش متغیر است، اما وقتی صحبت از ظاهری اصیل و به صرفه به میان می‌آید، سرامیک طرح سنگ و طرح پارکت در رتبه برتر این لیست هستند. لازم به ذکر است طرح‌های سرامیکی که مورد بحث این مطلب است، فقط به کفپوش منحصر نمی‌شود و می‌تواند کاربردهای دیگری هم داشته باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اگر به دنبال ایجاد فضایی زیبا و طبیعی هستیم، طرح سنگ طبیعی و طرح پارکت چوبی دو راه کاربردی و شیک و ارزان برای انتخاب شما هستند. ما در این مقاله به مزایای هر دوی این‌ها نگاهی می‌اندازیم. عواملی که هنگام انتخاب بین سنگ طرح پارکت و طرح سنگ باید در نظر بگیرید.

هر دوی این طرح‌ها با طیف وسیعی از سبک‌های مختلف دکوراسیونی، از کلاسیک گرفته تا مدرن سازگارند. بسته به رنگ دیوار و مبلمان، می‌توان یکی از این طرح‌ها را برای خانه خود برگزینیم.

اما اگر پیش‌بینی می‌کنیم که ممکن است ظاهر یک اتاق را در آینده تغییر دهیم، ضروری است سرمایه‌گذاری عاقلانه کنیم. با این حال، برای اطمینان از اینکه بیشترین استفاده را از طول عمر این نوع سرامیک‌ها می‌بریم، عوامل خاصی وجود دارد که باید قبل از نهایی کردن انتخاب خود در نظر بگیریم:

  • حال و هوای کلی خانه یا محل انتخابی برای استفاده از سرامیک
  • سبک زندگی خود
  • نورپردازی محل
  • ویژگی‌های خاص یک محل مثل چیدمان و وسایل و پرده خانه

این دو طرح هر یک حس و حال متفاوتی را ایجاد می‌کنند و تأثیر قابل توجهی بر ظاهر نهایی یک محیط می‌گذارند، به همین دلیل مهم است که وقتی به دنبال متریال هستیم، زیبایی و کارایی خوبی داشته باشد.

مزایای سرامیک طرح سنگ

سرامیک طرح سنگ در واقع یک نوع اقتباس از چند متریال است. ترکیب گرانیت، خاک رس و فله سپات که این سه مصالح تحت حرارت و فشار بسیار بالایی در هم ادغام می‌شوند. بنابراین مسلم است که از سرامیک معمولی میزان مقاومت و استحکام بالاتری دارد. این اسلب می‌تواند با پوششی یک‌پارچه در ابعاد سه متر هم تولید شود. به این ترتیب سرامیک طرح سنگ کابردهای گوناگونی به جز کف‌پوش می‌تواند داشته باشد. مثلا برای نمای ساختمان یا دکور مثل رویه کابینت و سینک آشپزخانه و روشویی، رویه میز و غیره نیز به کار می‌رود و ظاهری دوچندان شیکی به فضا می‌بخشد. سرامیک طرح سنگ اصولا طرح کل فضا را ارتقا می‌دهد و زیبایی چشم‌نوازی ایجاد می‌کند. سبک سنگ می‌تواند حس حضور در فضای باز و طبیعت را هم القا ‌کند و بدون شک احساس تجمل را هم منتقل می‌کند. برای سرامیک طرح سنگ طیف وسیعی از رنگ‌ها و طرح‌ها نیز وجود دارند، از رنگ‌های کم رنگ و خنثی مانند سفید و کلاسیک گرفته تا سنگ مرمر تیره‌تر، و نیز طرح‌های رگه‌دار و ساده، آن هم در تنوع زیاد.

مزایای سرامیک طرح پارکت چوبی

سرامیک طرح پارکت چوبی می‌تواند به طور محتاطانه‌ای محیطی دلپذیر، گرم و مدرن ایجاد کند. این نوع سرامیک‌ها طوری طراحی شده‌اند که متنوع و دقیقا مشابه پارکت چوبی باشند. سال‌های گذشته، جعل سرامیکی از چوب کیفیت بسیار نازلی داشت. اما امروزه تشخیص سرامیک طرح چوب از پارکت چوبی دشوار شده است. در عین حال این طرح می‌تواند ظاهری پویا و پر جنب و جوش به سراسر خانه ببخشد. بنابراین اگر عاشق گرما و حس طبیعی پارکت چوبی هستیم ولی می‌خواهیم چیزی کمی ماندگارتر و مقاوم‌تر از پارکت چوبی داشته باشیم، انتخاب سرامیک طرح پارکت چوبی انتخابی هوشمندانه است.

برخی از برترین مزایای این طرح به شرح زیر است:

  • سرامیک با جلوه چوب را می‌توان حتی در مکان‌های عمومی و تجاری با وسعت زیاد هم استفاده کرد، چراکه در برابر سایش و خراش مقاومت قوی دارد.
  • لک نمی‌شود. برای استفاده از سرامیک طرح پارکت در آشپزخانه یا پشت اجاق گاز ترسی ندارید: هر لکه‌ای به راحتی با استفاده از یک اسفنج مرطوب پاک می‌شود.
  • در برابر حرارت مقاوم است. سرامیک چوب کاملاً در برابر شعله مقاوم است، غیر قابل احتراق است، در واقع طبق استانداردهای NF EN 13501-1 A1F1 طبقه‌بندی می‌شود. خطر تیره شدن سطح مثل پارکت چوبی به دلیل تماس با اجسام داغ مانند ته سیگار یا سوختن اخگر وجود ندارد. پس از قرار گرفتن در معرض شعله، هیچ گاز یا ماده سمی آزاد نمی‌کند.
  • در طول زمان مقاوم است و جلوه و زیبایی خود را حفظ می‌کند. پس یکی از مزایای عملی آن این است که سخت است و قادر به مقاومت در برابر ترافیک مداوم پا و وزنه‌های سنگین است.
  • رنگ آن تغییر ناپذیر است.
  • به پولیش یا لاک و موم و روغن برای جلوه بیشتر نیاز ندارد.
  • انتخابی ارزان است.
  • تمیز کردن آن آسان است. به طور کلی، در اتاق‌های پرکاربرد خانه، به ویژه آشپزخانه، حمام و اتاق ناهارخوری که نیاز به سهولت در تمیز کردن دارند و در عین حال زیبایی تاثیرگذار دارند سرامیک طرح چوب می‌تواند راه‌حلی زیبا و ماندگار باشد. همچنین انتخاب آن برای حمام و آشپزخانه می‌تواند نگرانی ناشی از مشکلات نگهداری از چوب را هم رفع می‌کند.
  • برای سیستم‌های گرمایش از کف رسانایی حرارتی و مناسب است. این خاصیت سرامیک را برای خانه‌هایی با گرمایش از کف موثر و انتخابی عالی می‌کند، در حالی که در قیاس با پارکت چوبی در شرایط خاص، چوب ممکن است به اندازه کافی با گرمایش کف سازگار نباشد.
  • سرامیک طرح پارکت چوبی می‌تواند با هر فضا و سبکی همخوان باشد و حسی خوبی القا کند، از کلبه روستایی گرفته تا مینیمالیستی و مدرن.
آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC