تفاوت پارکت و لمینت چیست؟ کدام یک مناسب دکوراسیون شماست؟

تفاوت پارکت و لمینت
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

پوشش کف محیط نقش بسزایی در طراحی داخلی دارد؛ به همین دلیل زمان انتخاب کفپوش باید به نکات زیادی توجه کنید. پارکت و لمینت از محبوب‌ترین انواع کفپوش‌ها در سطح بازار بوده که از نظر ظاهر به همدیگر بسیار شبیه هستند؛ به صورتی که در نگاه اول تقریبا کسی نمی‌تواند تفاوت بین پارکت و لمینت را درک کند. هر دو کفپوش از مزایای منحصربه‌فردی بهره‌مند هستند که متقاضیان می‌توانند براساس سلیقه خود و دکوراسیون محیط خود از این دو کفپوش استفاده کنند. توجه داشته باشید کفپوش لمینت نسبت به کفپوش پارکت قیمت مناسب‎تری دارد، علاوه برآن بافت چوب کفپوش پارکت نسبت به لمینت بسیار نرم‌تر است.

پارکت چه نوع کفپوشی است؟

پارکت یک نمونه کفپوش محسوب می‌شود که برای ساخت آن از انواع چوب طبیعی چون چوب درخت بلوط، افرا، راش، گردو و گیلاس استفاده می‌شود. این نمونه از کفپوش‌ها از لحاظ اندازه و طرح بسیار متنوع بوده و برای کاور کردن سطح زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولید پارکت فرایند بسیار آسانی دارد؛ زیرا فقط کافیست چوب درختان را به الوار تبدیل کرده و سپس در ابعاد و طرح‌های مختلف تبدیل کنند. به این نکته توجه داشته باشید هر پارکت مزایای بخصوص خود را دارد که در ادامه مطلب به بررسی کامل آنها خواهیم پرداخت.

مشخصات پارکت چوب گردو

چوب درخت گردو بهترین و پرطرفدارترین چوب برای تولید کفپوش‌های پارکت است. پارکت چوب گردو با ارزش‌ترین کفپوش‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود؛ زیرا این نمونه کفپوش‌ها از رنگ‌های تیره با رگه‌های زیبا توانسته است نظر کاربران زیادی را به خود جلب کند. علاوه برآن این نمونه پارکت‌ها از پایداری بالایی برخوردار هستند. پارکت چوب گردو در برابر رنگ‌پذیری عملکرد بسیار خوبی داشته و در برابر سایش و ایجاد قارچ بسیار مقاوم خواهد بود. پارکت چوب گردو برای محیط‌های مرطوب و دکوراسیون بیرونی اصلا مناسب نیست؛ زیرا در برابر رطوبت و حشره عملکرد ضعیفی دارد.

 

 

مشخصات پارکت چوب بلوط

پارکت چوب بلوط یکی دیگر از کفپوش‌های معروف در سرتاسر جهان است. از مزایای این نمونه کفپوش می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این نوع کفپوش‌ها از نظر زیبایی بسیار منحصربه‌فرد هستند.
  • نگهداری و تمیز کردن پارکت بلوط بسیار آسان و بدون دردسر است.
  • چوب بلوط در دسته گیاهان سخت چوب قرار می‌گیرد، به همین دلیل این نمونه کفپوش‌ها در برابر عوامل بیرونی بسیار مقاوم هستند.
  • این نمونه از پارکت‌ها در برابر قارچ‌ها و حشرارت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.
  • ازآنجا که رنگ پذیری این نمونه چوب‌ها نسبت به چوب‌های دیگر بسیار بهتر است؛ برهمین اساس تنوع در نوع پارکت‌های چوب بلوط بسیار زیاد است.

 

 

مشخصات پارکت چوب افرا

پارکت چوب افرا یک گزینه بسیار مناسب برای تولید کفپوش خواهد بود؛ زیرا این نمونه از پارکت‌ها از مزایای بالایی برخوردار هستند که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

  • چوب افرا به دلیل رگه‌های طبیعی که دارد، جزء پارکت‌های زیبا محسوب می‌شود.
  • از این نمونه کفپوش‌ها می‌توانید تا سالیان زیادی استفاده کنید؛ زیرا مقاومت این نمونه چوب‌ها در برابر عوامل بیرونی بسیار بالا است.
  • از دیگر مزایای این نمونه پارکت‌ها می‌توان به نگهداری آسان و نظافت ساده آنها اشاره کرد.
  • زمان خرید پارکت چوب افرا حتما به سطح آن توجه داشته باشید که کاملا صاف و بدون ترک یا گره باشد.

مشخصات پارکت چوب گیلاس

یکی از زیباترین و گران‌ترین کفپوش‌ها برای دکوراسیون محیط، پارکت چوب گیلاس است. از مزایای منحصربه‌فرد این نوع کفپوش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این نوع کفپوش‌ها در برابر ضربه و عوامل بیرونی مقاومت خوبی دارند.
  • نگهداری این نوع پارکت‌ها بسیار آسان است، زیرا شما با استفاده از جاروبرقی می‌توانید سطح آنها را تمیز کنید.
  • این نمونه پارکت‌ها برای افرادی که آلرژی دارند بهترین گزینه محسوب می‌شوند؛ زیرا باعث کاهش مشکلات تنفسی می‌شود.
  • پارکت‌های چوب گیلاس در برابر رطوبت و آب مقاوم هستند؛ به همین دلیل از این پارکت‌ها می‌توانید در محیط‌های مرطوب استفاده کنید. البته باید بدانید که این پارکت‌ها جزء پارکت‌های ضد آب محسوب نمی‌شوند.

مشخصات پارکت چوب راش

پارکت چوب راش از مزایای زیادی بهره‌مند است که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • جزء اقتصادی‌ترین پارکت‌ها محسوب می‌شود.
  • از بافت کمتری نسبت به پارکت‌های دیگر بهره‌مند است.
  • سطح این نمونه از کفپوش‌ها صاف و یکنواخت است که همین امر باعث زیبایی فضای محیط شما می‌شود.
  • رنگ پارکت چوب راش براساس قسمت‌های مختلف درخت راش تعیین می‌شود.
  • از پارکت‌های چوب راش می‌توانید در فضاهایی چون اتاق خواب، فضاهای اداری، تجاری و… استفاده کنید.
  • از این نوع کفپوش‌ها به هیچ عنوان نباید در محیط‌های مرطوب استفاده کرد.

 

 

کفپوش لمینت چه مزایایی دارد؟

کفپوش لمینت یکی از رایج‌ترین پوشش‌ها برای کف محیط ساختمان محسوب می‌شود. پارکت لمینت برای اولین بار توسط یک شرکت سوئدی در سال 1970 به بازار وارد شد. کفپوش لمینت یک ماده کفپوش چندلایه بوده که از الیاف چوب ساخته شده است. کفپوش‌های لمینت از سطح صافی برخوردار هستند؛ به همین دلیل تمیز کردن آنها کار بسیار آسانی محسوب می‌شود. این نمونه کفپوش‌ها به دلیل قیمت ارزان که نسبت به پارکت‌ها دارند از محبوبیت بالایی در بین مشتریان بهره‌مند هستند. به طورکلی کفپوش‌های لمینت در برابر رطوبت و حشرات مقاومت خوبی دارند؛ اما توجه داشته باشید در برابر رطوبت مستقیم می‌تواند آسیب پذیر باشد.

کفپوش لمینت از دوام بالایی برخوردار است؛ زیرا تخته هسته این نوع کفپوش‌ها، از چگالی بالا و مقاومت عالی شده که همین امر آسیب در برابر ضربه را تضمین کرده و اجسام سنگینی چون مبلمان را بدون فرورفتگی تحمل می‌کنند. لایه رویی لمینت سطح، در برابر خراشیدگی و محو شدن محافظت می‌کند که همین امر لمینت را به گزینه‌ای عالی برای اتاق‌هایی که رفت و آمد زیادی همانند اتاق نشیمن دارند، به یک گزینه عالی تبدیل تبدیل کرده است.

سخن پایانی

امروزه کف ساختمان‌ها در دکوراسیون محیط تاثیر بسزایی دارند؛ به همین دلیل پیش از دیزاین محیط باید به فکر انتخاب کفپوش مناسبی برای کف اتاق خود باشید. بهترین گزینه برای کفپوش ساختمان‌ها، استفاده از کفپوش لمینت و انواع پارکت است؛ زیرا این نمونه از کفپوش‌ها از تنوع و مزایای بسیاری بهره‌مند هستند. همچنین از این نوع کفپوش‌ها می‌توانید در دکوراسیون مدرن و کلاسیک استفاده کنید. از بهترین پارکت‌های موجود در بازار می‌توان به پارکت چوب گردو، راش، گیلاس، افرا، کاج، بلوط اشاره کرد. توجه داشته باشید پارکت‌ها به دلیل اینکه از چوب کامل هستند نسبت به کفپوش‌های لمینت قیمت بیشتری دارند.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC