شست و شوی پارکت با بخارشو

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

کفپوش‌های چوبی یک کلاسیک جاودانه هستند و کفپوش پارکت نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما با گذشت زمان ممکن است کدر و کثیف شوند و درخشش و زیبایی خود را از دست بدهند. تمیز کردن کف پارکت چوبی می‌تواند مشکل باشد؛ اما تمیز کردن با بخار می‌تواند در بازگرداندن آن درخشش اولیه، بازی را تغییر دهد. به سبب این‌که پارکت‌ها بسیار حساس بوده و رطوبت و آب را جذب می‌کنند و متورم خواهند شد، پس لازم است تا سریعا خشک شوند. استفاده از بخارشو می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کرده و تمامی قسمت‌های پارکت از جمله درزها و شکاف‌ها را نیز تمیز نمایید.

آشنایی با بخارشوی کفپوش ‌های چوبی

شست‌وشو با بخار روشی عالی برای تمیز کردن کفپوش‌های چوبی سخت بدون استفاده از مواد شیمیایی خشن است. در روش شست‌وشو با بخارشو از بخار آب داغ برای نفوذ و برداشتن کثیفی از کف استفاده می‌شود. این روش به ویژه در کفپوش پارکت که دارای سطح ظریفی است که به‌راحتی توسط مواد شیمیایی خشن یا ابزار تمیز‌کننده ساینده آسیب می‌بیند، مؤثر خواهد بود. تمیز کردن با بخار نیز یک روش سریع و کارآمد برای پاکیزگی است، زیرا نیازی به زمان خشک کردن ندارد.

مزایای شستن کف پارکت با بخارشو

تمیز کردن با بخار فواید متعددی برای تمیز کردن کفپوش پارکت به همراه دارد. در مرحله اول، این یک روش مؤثر برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن بدون مواد شیمیایی خشن است که آن را به گزینه‌ای سازگارتر با محیط زیست تبدیل می‌کند. ضمن این‌که می‌تواند به از بین بردن کثیفی از درز‌های بین بلوک‌های چوبی نیز کمک نماید که تمیز کردن آن‌ها با روش‌های سنتی دشوار است. همچنین تمیز کردن با بخار می‌تواند به احیای درخشش و زیبایی طبیعی کفپوش‌های چوبی کمک کرده و آن را دوباره شبیه یک کفپوش جدید و نو کند.

آماده ‌سازی کفپوش پارکت برای تمیز کردن با بخار

قبل از تمیز کردن کف پارکت با بخار، مهم است که کف‌ها را به‌درستی آماده کنید. با برداشتن تمام مبلمان و فرش‌ها از اتاق آغاز نمایید. سپس، کف‌ها را جارو کرده یا جاروبرقی بکشید تا هرگونه کثیفی یا زباله‌های سست از بین بروند. سپس، کف‌ها را با یک پاک‌کننده ملایم تمیز کنید تا لکه‌ها یا ریخته‌های سرسخت پاک شوند. در نهایت، قبل از تمیز کردن با بخار، اجازه دهید کف‌ها کاملاً خشک شوند.

انتخاب بخارشوی مناسب برای پارکت های چوبی

انتخاب بخارشوی مناسب برای دستیابی به بهترین نتایج در کف پارکت بسیار مهم خواهد بود. به‌دنبال بخارشویی باشید که به‌طور خاص برای کفپوش‌های چوبی طراحی شده است. این دستگاه می‌بایست از قابلیت تنظیم میزان بخار، مخزن آب بزرگ و سیم برق بلند برخوردار باشد تا حرکت در اتاق راحت‌تر انجام گیرد. علاوه‌بر این، باید همراه با ملحقاتی مانند برس کف یا ابزار شکاف باشد که برای تمیز کردن کف پارکت مناسب هستند.

راهنمای گام به گام تمیز کردن کف پارکت با بخار

اکنون که کف پارکت خود را آماده کرده‌اید و بخارشوی مناسب را انتخاب نموده‌اید، وقت آن رسیده که شست‌وشو با بخارشو را آغاز نمایید. برای دستیابی به بهترین نتایج این مراحل را دنبال کنید:

  • مخزن آب بخارشو را با آب مقطر پر نمایید. از آب لوله‌کشی استفاده نکنید؛ زیرا می‌تواند رسوبات معدنی را روی زمین باقی بگذارد.
  • بخارشو را روشن کنید و منتظر بمانید تا گرم شود.
  • تنظیمات بخار را در سطح مناسب برای کفپوش‌های چوبی تنظیم کنید.
  • از یک گوشه اتاق شروع کنید و با استفاده از ضمیمه برس کف برای تمیز کردن بین بلوک‌های چوبی، روی زمین حرکت نمایید.
  • از اتصال ابزار شکاف برای تمیز کردن لبه‌ها و گوشه‌های اتاق استفاده کنید.
  • در بخش‌های کوچک کار کنید، بخارشو را به آرامی روی زمین حرکت دهید.
  • برای پاک کردن آب اضافی یا کثیفی از یک پارچه میکروفیبر تمیز یا دستمال پاک‌کن استفاده کنید.
  • قبل از تعویض مبلمان یا فرش، اجازه دهید کف‌ها کاملاً خشک شوند.

اشتباهات رایجی که هنگام تمیز کردن پارکت چوبی با بخار آب باید از آن‌ ها اجتناب نمایید.

در حالی که شست‌وشو با بخار روشی ایمن و مؤثر برای تمیز کردن کف پارکت است، برخی از اشتباهات رایج وجود دارند که باید از آن‌ها اجتناب کرد. اولاً از بخار زیاد استفاده نکنید یا اجازه ندهید بخارشو برای مدتی طولانی در یک نقطه بماند، زیرا ممکن است به چوب آسیب برساند. همچنین از بخارشو روی کفپوش‌های چوبی بدون مهر و موم یا موم شده استفاده نکنید، زیرا رطوبت می‌تواند به پوشش آسیب وارد نماید. در نهایت، مطمئن شوید که از آب مقطر در بخارشوی خود استفاده کرده‌اید تا از رسوبات مواد معدنی روی کف‌ها جلوگیری به عمل آورید.

روش‌ های جایگزین برای تمیز کردن کف پارکت

اگر تمیز کردن با بخار برای کفپوش پارکت شما گزینه‌ مناسبی نیست، روش‌های جایگزینی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. یکی از گزینه‌ها استفاده از تمیزکننده کف چوبی است که به‌طور خاص برای کفپوش پارکت طراحی شده است. این پاک‌کننده‌ها ملایم هستند و به چوب آسیب نمی‌رسانند. گزینه دیگر استفاده از مخلوط آب گرم و سرکه برای تمیز کردن کف است. این روش برای از بین بردن لکه‌ها و بو‌ها مؤثر خواهد بود؛ اما برای جلوگیری از آسیب رساندن به چوب باید از آن به مقدار و دفعات کم‌تری استفاده کرد.

سؤالات متداول جهت شسشتووی پارکت با بخارشو

آیا بخارشو برای کف پارکت ایمن است؟

بله، تمیز کردن با بخار روشی مطمئن و مؤثر برای پاکیزگی کفپوش پارکت است؛ به شرطی که به‌درستی انجام شود. اطمینان حاصل نمایید که بخارشوی مناسب را انتخاب کرده و دستورالعمل‌های سازنده را دنبال می‌کنید.

آیا می‌توان از آب لوله‌کشی در بخارشو استفاده کرد؟

خیر، آب لوله‌کشی می‌تواند رسوبات معدنی را در کف پارکت شما باقی بگذارد. به جای آن از آب مقطر استفاده کنید.

هر چند وقت یک‌بار باید کف پارکت را با بخار تمیز کرد؟

این بستگی به میزان تردد پا و سطح کثیفی در کف دارد. به‌طور کلی توصیه می‌شود هر چند ماه یک بار بخارشو کفپوش را تمیز کنید.

سخن پایانی

احیای کفپوش پارکت شما می‌تواند یک کار دلهره‌آور باشد؛ اما با ابزار و تکنیک‌های مناسب می‌توان آن را به‌راحتی و به‌طور کارآمد انجام داد. تمیز کردن با بخار روشی ایمن و سازگار با محیط زیست برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن کف چوبی سخت است و درخشش و زیبایی طبیعی را به آن‌ها بازمی‌گرداند. با پیروی از مراحل و اجتناب از اشتباهات رایج، می‌توانید برای سال‌های آینده از کفپوش پارکت تازه احیا شده خود لذت ببرید.

همچنین شما عزیزان می توانید از طریق ارتباط با کارشناسان iwfc (مرکز پارکت چوبی ایران) اطلاعات بیشتری از پارکت و قیمت پارکت کسب نمایید.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC