برای اتاق خواب پارکت چوبی بهتره یا کفپوش؟

پارکت چوبی اتاق خواب
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

اتاق خواب، باید فضایی آرام، گرم و با نورپردازی مناسب باشد تا مقدمات خوابی باکیفیت را برای شما ایجاد کند. استفاده از کفپوش می‌تواند در ایجاد این فضا بسیار موثر باشد. بسیاری از افراد در هنگام انتخاب کفپوش مناسب برای اتاق خواب به موارد مختلفی مانند قیمت، زیبایی، استحکام و… دقت می‌کنند؛ ولی با جنس انواع کفپوش‌ها آشنا نیستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل دو نوع کفپوش پرطرفدار برای اتاق خواب یعنی پارکت چوبی و کفپوش PVC بپردازیم و مزایا و معایب هر کدام را بیان کنیم.

معرفی پارکت چوبی

پارکت‌ها، قطعاتی چوبی هستند که امروزه به صورت ورقه‌ای تهیه می‌شوند. نوع چوب به کار رفته در این پارکت‌ها نقش مهمی در استحکام، خوردگی، سایش و زیبایی آن دارد. در سال‌های اخیر کفپوش‌هایی شبیه به پارکت با نام لمینت وارد بازار شده‌اند که به‌دلیل مصنوعی بودن دارای وزن کمتر و قیمت کمتری هستند. اما ویژگی‌ منحصر به‌فرد پارکت‌ها یعنی همان طبیعی بودن باعث شده که استفاده از پارکت ادامه داشته باشد و روزبه‌روز به محبوبیت آن اضافه شود.

پارکت چوبی کف اتاق خواب

 

منظور از کفپوش چیست؟

واژه کفپوش به‌طور کلی برای پوشش‌های کف خانه یا مکان‌های داخلی استفاده می‌شود. معمولا وقتی صحبت از کفپوش می‌شود منظور همان پوشش‌های پلاستیکی PVC هستند که در میان مردم طرفدار زیادی دارند. از ویژگی‌های بارز این کفپوش‌ها می‌توان به قیمت مناسب، انعطاف پذیری، سبک بودن و صدای کم آنها اشاره کرد.

کفپوش پی وی سی اتاق خواب

 

مزایای پارکت چوبی

پارکت چوبی از قدیمی‌ترین کفپوش‌های اتاق خواب‌های قدیمی به ‌شمار می‌روند. استفاده از این کفپوش به‌دلیل چوبی بودن آن حس گرما، آرامش و سکوت را برای مخاطب خود ایجاد می‌کند. همچنین استحکام بالای آن و ظاهر آنتیک نقش بسیار مهمی در زیبایی اتاق خواب دارد. این پارکت عایق حرارتی و صوتی قدرتمندی است و می‌تواند نیاز شما را از یک کفپوش استاندارد برآورده کند.

پارکت چوبی کف اتاق خواب

 

ویژگی‌های کفپوش مناسب برای اتاق خواب

سلیقه شما مهم‌ترین چیز برای انتخاب کفپوش مناسب است؛ اما دقت به ویژگی‌های هر کفپوش باعث می‌شود که نیاز به تعویض و ترمیم به شدت کاهش یابد. در ادامه به چند ویژگی کفپوش مناسب برای اتاق خواب اشاره خواهیم کرد.

  • عایق حرارتی و صوتی پرقدرت
  • عدم ایجاد سروصدا هنگام راه رفتن
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • ظاهر زیبا
  • بافت صیقلی و مناسبی داشته باشد
  • حساسیت زا نباشد
  • دارای بو یا عطر تند نباشد
  • تعمیر و ترمیم آن ساده باشد
  • رنگ آن مطابق با دکوراسیون اتاق باشد

مقایسه کفپوش با پارکت چوبی

حال که با اهمیت و مزایای استفاده از پارکت برای اتاق خواب آشنا شدید، وقت آن است که پارکت چوبی و کفپوش را از نظر ویژگی‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم.

استحکام و مقاومت

ضخامت پارکت چوبی بیش از ۷ میلی‌متر است و این درحالی است که پوشش‌های پلاستیکی مانند PVC دارای ضخامت بسیار کمی هستند. همین موضوع نشان می‌دهد که پارکت چوبی دارای مقاومت و استحکام بالاتری است که باعث می‌شود نیاز به تعمیر و بازسازی به مراتب نسبت به کفپوش کاهش یابد.

قیمت

با توجه به اینکه پارکت‌های چوبی از الوار و ورقه‌های چوب طبیعی ساخته می‌شوند، قیمت بسیار بالایی دارند. اگر بحث هزینه برای شما مهم است می‌توانید از کفپوش‌های دیگر مانند سرامیک، PVC و لمینت استفاده کنید. هر چند پارکت چوبی، قیمت بالایی دارد؛ اما به‌دلیل کیفیت و عمر بالای آن‌ گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای محسوب می‌شود.

عایق حرارتی و صوتی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که برای یک اتاق خواب مهم است، سکوت، آرامش و دمای مناسبی است که باید در آن حاکم باشد. پارکت و کفپوش PVC هر دو از انتقال سرما، گرما و صوت جلوگیری می‌کنند؛ اما قدرت عایق کردن پارکت با پوشش‌های دیگر قابل مقایسه نیست! پارکت چوبی به‌دلیل ضخامت و تراکم بالای چوب در آن می‌تواند به‌راحتی جلوی عبور صدا و نور شود. اما کفپوش PVC در این زمینه ضعیف‌تر است.

نحوه نصب

نصب پارکت چوبی زمان بسیار زیادی را می‌طلبد‌. برای نصب پارکت چوبی ابتدا باید کف کاملا صاف باشد و سپس با طراحی آرایش قرار گرفتن چوب‌ها، شروع به چیدن آن‌ها کنار یکدیگر کرد. معمولا نصب پارکت به‌دلیل استفاده از چسب چوب و نیاز به ساب کردن، کمی باعث کثیف شدن محیط می‌شود و زمان‌بر است. اما نصب کفپوش PVC این مشکلات را ندارد و به ‌راحتی با چسب‌های مخصوص قابل نصب است.

ماندگاری و دوام

پارکت چوبی پاخور بسیار خوبی دارد؛ اما یکی از معایب آن ایجاد خط و خش و عدم مقاومت به رطوبت است. در این زمینه پوشش PVC قوی‌تر است و نیاز به رعایت نکات بسیار زیاد نیست. یکی از مزیت‌های این محصول، امکان شستشوی آن است. هر چند که پوشش PVC به دلیل سبکی مقاومت زیاد خواهد داشت؛ اما ممکن است به‌ همین دلیل در مکان‌‌هایی که رفت و آمدهای خیلی زیاد وجود دارد، مناسب نیست.

چرا باید در اتاق خواب، کفپوش نصب کرد؟

کفپوش‌ها عایق بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. اهمیت این موضوع برای اتاق خواب برجسته‌تر است؛ زیرا باید مکانی آرامش بخش برای تجربه خوابی باکیفیت فراهم کرد. نصب کفپوش علاوه‌بر زیبایی باعث ایجاد گرما و سکوت در محل خواب شما خواهد شد. این موضوع برای بزرگسالان و کودکانی که به صداهای هرچند آرام در هنگام خواب حساس هستند، بسیار مهم است.

برای اتاق خواب چه کفپوشی مناسب است؟

در انتها باید نتیجه بگیریم که کدام کفپوش برای اتاق خواب بهتر است؟ پاسخ به این سوال به میزان زیادی به سلیقه و انتخاب شما بستگی دارد. اگر پول کافی دارید، می‌توانید از پارکت چوبی استفاده کنید؛ زیرا عایق قدرتمند حرارتی و صوتی است. علاوه‌بر این به‌دلیل طبیعی بودن باعث ایجاد آلرژی نیز نمی‌شود. البته کفپوش‌ PVC قیمت بسیار مناسبی دارد و در مواقعی که استفاده از پارکت ضرورت ندارد، می‌توان از آن استفاده کرد.

سخن پایانی

پارکت چوبی و کفپوش گزینه‌های مناسبی برای کف اتاق خواب هستند. هر کدام از این پوشش‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که می‌بایست با توجه به اتاق خواب، نیاز، قیمت و همچنین سلیقه خود دست به انتخاب بزنید. پارکت‌‌های چوبی هر چند قیمت بالاتری دارند؛ اما فضای اتاق خواب شما را مملو از آرامش، سکوت و گرما می‌کنند و تجربه خوابی راحت را در اتاق خواب برای شما فراهم می‌کنند.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC