مقایسه پارکت مهندسی شده و پارکت تمام چوب

پارکت
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

امروزه پارکت‌ چوبی به عنوان یکی از بهترین کفپوش‌ها شناخته می‌شود. پارکت‌ها به‌دلیل نحوه‌ تولید و تنوع در طرح و رنگ، در میان افراد از محبوبیت بالایی نیز برخوردار هستند. یکی دیگر از پارکت‌هایی که نسبت به دیگر انواع دوام و مقاومت بالایی دارند، پارکت مهندسی شده است. این نوع از چندین لایه چوبی پرس شده تشکیل می‌شود و همین ویژگی سبب تمایز آن از دیگر انواع می‌گردد. در واقع امروزه پارکت‌ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و به همین دلیل افراد می‌توانند به آسانی باتوجه به سلیقه خود پارکت مناسب با دکوراسیون منزل یا محل ‌کار خود را خریدار‌ی نمایند.

پارکت مهندسی شده به چه نوع پارکتی گفته می‌‌شود؟

در واقع پارک‌ها در دو مدل پارکت مهندسی شده و پارکت تمام چوب وجود دارند. امروزه پارکت مهندسی شده یکی از زیبا‌ترین کفپوش‌ها به‌شمار می‌رود و تفاوت‌های بسیاری با دیگر پارکت‌ها دارد. این نوع پارکت از چندین لایه چوبی که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند، ساخته می‌شود. چوب‌هایی که برای رویه آن به‌کار می‌روند چوب سخت و برای لایه‌های مرکزی و زیرین از چوب‌های ارزان‌تر استفاده می‌کنند. وجود واژه مهندسی به این معناست که به‌دلیل دوام و ماندگار‌ی که این نوع پارکت‌ها دارند، مدت زمان بیشتری می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

پارکت

تفاوت‌های پارکت مهندسی شده با پارکت تمام چوب

پارکت‌های‌ تمام چوب همان‌طور که از نامشان مشخص بوده، به‌طور کامل از چوب ساخته می‌شوند. این نوع پارکت‌ها از چوب‌هایی بسیار سخت و محکم مانند گردو، بلوط، افرا به تولید می‌رسند و به همین دلیل می‌توان با کشیدن یک سمباده روی آن‌ها طول عمرشان را افزایش داد. پارکت مهندسی شده شباهت بسیاری با پارکت‌های تمام چوب دارد؛ اما نسبت به آن‌ها از دوام و مقاومت بیشتری برخوردار است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وجود دستگاه‌های مدرن، طرح‌ها و نقش‌های متفاوتی در این محصولات به وجود می‌آورند. به همین دلیل پارکت مهندسی شده نسبت به دیگر انواع، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت‌های دیگر این دو نوع پارکت به شرح زیر هستند.

  1. برای بهبود ضعف و مقاوم‌سازی پارکت مهندسی شده از چندین لایه چوب‌های سخت استفاده می‌شود؛ اما پارکت‌‌های تمام چوب از چوب‌های طبیعی به تولید می‌رسند.
  2. ظاهر‌ هر دو نوع پارکت زیبا و درخشنده است؛ اما ضخامت و مقاومت پارکت مهندسی شده نسبت به پارکت تمام چوب بیشتر هستند.
  3. قبل از این‌که در محل مورد نظر پارکت مهندسی شده قرار داده شود، بخش قابل توجهی از مراحل آن انجام می‌گیرند؛ اما مراحل نصب پارکت تمام چوب در همان هنگام به اجرا درمی‌آیند و از قبل آماده‌سازی روی آن هیچ‌گونه عملی انجام نمی‌گیرد.
  4. در هنگام نصب‌ پارکت‌های چوبی باید از چسب برای چسباندن آن استفاده کرد و همین امر سبب می‌گردد تا نصب آن زمان‌بر باشد؛ اما نصب پارکت مهندسی شده آسان‌تر بوده و با سرعت عمل بالایی انجام می‌شود و حتی به چسب نیز نیاز‌ نخواهد داشت.
  5. پارکت مهندسی شده بیشتر برای فضا‌هایی که سیستم گرمایشی آن‌ها از کف نصب شده‌اند، مناسب است؛ اما دیگر پارکت‌های چوبی برای چنین فضا‌هایی توصیه نمی‌شود.
  6. الیاف پارکت مهندسی شده در هنگام ساخت به‌صورت متقاطع به کار می‌روند؛ اما الیاف پارکت تمام چوب بدون دست‌خوردگی و کاملاً مواز‌‌ی با یکدیگر قرار گرفته‌اند. به همین دلیل پارکت مهندسی شده در مقابل رطوبت و آب مقاوم‌تر خواهد بود.
  7. در واقع پارکت مهندسی شده و همچنین پارکت تمام چوب از درختان طبیعی ساخته شده‌اند و به همین دلیل افراد‌ی که قصد خرید‌ آن‌ها را دارند، باید بنابر شرایط و موقعیت خود به ویژگی‌های آن‌ها توجه داشته باشند.
  8. باتوجه به لایه‌های چوب سختی که در پارکت مهندسی شده وجود دارند، این نوع پارکت در برابر دما‌های متفاوت، رطوبت، آب و… بسیار مقاوم بوده و دچار پوسیدگی نمی‌شود؛ اما پارکت‌های چوبی از مقاومت کمتر‌ی برخوردار هستند و در دما‌های مختلف و رطوبت دچار ترک‌خوردگی و پوسیدگی خواهند شد.

مزیت‌های استفاده از پارکت مهندسی شده

در اینجا به برخی از مزایای استفاده از پارکت مهندسی شده اشاره می‌کنیم:

1. نصب سریع و آسان

طراحی این نوع پارکت‌ها به‌گونه‌ای است که به آسانی قابل نصب بوده و روی چیدمان‌های متفاوت قرار می‌گیرند. برخی از این پارکت‌ها را نیز می‌توان به‌صورت شناور با استفاده از چسب روی چیدمان مورد نظر نصب کرد.

2. تمیز کردن آسان پارکت

برای تمیز ‌کردن پارکت می‌توانید از مایع‌هایی که شرکت‌های تولید‌کننده آن‌ها پیشنهاد می‌دهند، استفاده کنید تا کفپوش شما هیچ آسیبی نبیند.

3. قیمت به‌صرفه و مناسب

به‌دلیل مواد و چوب‌های سختی که در پارکت‌های مهندسی شده به کار می‌روند، ممکن است آن‌ها نسبت به دیگر انواع از قیمت بیشتر‌ی برخوردار باشند؛ اما این قیمت بالا ویژگی‌هایی عالی مانند نصب سریع، عدم نیاز به رنگ‌آمیز‌ی مجدد، امکان تعمیر و تعویض، نگهدار‌ی آسان و… را فراهم می‌سازد.

4. نگهداری آسان

امروزه شرکت‌های تولید‌کننده گارانتی‌هایی ده تا سی سال را برای محصولات خود در نظر گرفته‌اند تا در صورت بروز هرگونه سایش یا مشکلات دیگر بتوانید آن‌ها را مجدداً تعمیر یا تعویض نمایید. به همین دلیل نگهدار‌ی از این نوع کفپوش‌ها بسیار آسان است.

دیگر مزیت‌های این کفپوش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پایداری و ثبات در برابر حرکت ‌کردن و تاب برداشتن
  • مقاومت بالا در برابر دما و رطوبت
  • قسمت‌های درونی کفپوش از منبع‌های تجدید‌پذیر تشکیل شده‌اند.
  • استفاده از آن‌ها در مکان‌های مختلف به‌جای‌ کفپوش‌های تمام چوب
  • استفاده از چوب‌های سخت و محکم درختانی مانند بلوط، گردو، افرا و…
  • طول عمر بالا

 

پارکت

سخن پایانی

امروزه پارکت مهندسی شده به عنوان یکی از بهترین و زیبا‌ترین کفپوش‌ها شناخته می‌شود. این نوع از کفپوش‌ها شباهت بسیاری به پارکت‌های تمام چوبی داشته؛ اما به‌دلیل تنوع و کیفیت عالی که دارند نسبت به آن‌ها با قیمت بالا‌تری به فروش می‌رسند. اکثر افراد از این نوع کفپوش‌ها برای آشپزخانه، دفاتر، پذیرایی، هتل و… استفاده می‌کنند. اگر شما هم قصد خرید چنین پارکت‌هایی را دارید، بهتر است قبل از خرید ویژگی‌های محیط را بسنجید تا از یک پارکت مناسب بهرمند شوید.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC