آموزش زیرسازی پارکت لمینت

زیرسازی پارکت لمینت
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

امروزه استفاده از پارکت لمینت در میان مردم رواج بسیاری پیدا کرده است. برای این‌که پارکت به‌صورت اصولی نصب گردد، باید مراحلی طی شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان انجام زیرسازی پارکت دانست. برای نصب پارکت نیازمند سطحی هموار و بدون پستی و بلندی هستیم. زیرسازی پارکت به ما کمک می‌کند تا این سطح هموار ایجاد گردد.

پارکت لمینت

برای انجام زیرسازی از یک لایه نازک سیمان به همراه فوم و قطعات تایل پارکت لمینت استفاده می‌شود؛ در صورتی که این زیرسازی به‌طور اصولی انجام گیرد، دیگر حشرات، رطوبت و… قادر به نفوذ به لایه‌های زیرین نخواهند بود.

آشنایی با زیرسازی پارکت لمینت

نصب پارکت لمینت نیازمند سطحی هموار است از این‌رو زیرسازی باید به‌درستی صورت گیرد تا با گذشت زمان، پارکت لمینت با مشکل خاصی مواجه نشود. روش‌های بسیاری برای زیرسازی پارکت لمینت وجود دارند به‌عنوان مثال شما می‌توانید از یک لایه نازک سیمان استفاده کنید و پس از آن، فوم و قطعات تایل پارکت لمینت روی آن قرار دهید. به‌طور کلی زیرسازی پارکت لمینت یکی از مراحل اصلی نصب آن به‌شمار می‌رود و باید آن را به‌صورت اصولی انجام دهید.

فراموش نکنید به همان مقدار که زیرسازی پارکت لمینت به‌طور کاملاً اصولی انجام می‌شود، کفپوش پارکت لمینت نیز از طول عمر بالاتری برخوردار خواهد بود چراکه با داشتن یک زیرسازی خوب، پارکت لمینت دیگر به آفت حشرات، رطوبت و… دچار نخواهد شد.

زیرسازی پارکت لمینت

اهمیت زیرسازی پارکت لمینت

در صورتی که زیرسازی خوبی برای پارکت چوبی انجام گیرد، رطوبت و حشرات و… نمی‌توانند به پارکت لمینت نفوذ پیدا کنند. از جمله مواد لازم برای زیرسازی می‌توان به فوم اشاره کرد که علاوه‌بر نقش داشتن در زیرسازی، از آن می‌توان به‌عنوان یک عایق صدا نیز بهره برد.

بسیار مهم است که مراحل زیرسازی را به‌درستی انجام دهید؛ چراکه در غیر این صورت ممکن است هزینه صرف شده از بین رفته و به پارکت لمینت آسیب وارد شود. جهت نصب فوم و انجام زیرسازی پارکت لمینت مراحل زیر را باید پشت سر بگذارید.

  • زیرسازی کف: در این مرحله جهت هموارسازی سطح زیر کف می‌بایست از موادی همچون سیمان، فوم، سرامیک و محصولاتی مشابه استفاده کنید. زیرسازی کف باید به‌گونه‌ای انجام گیرد که سطح زیر پارک لمینت هیچ پستی و بلندی نداشته باشد.
  • نصب فوم‌های پارکت: پس از آن‌که زیرسازی لازم انجام گرفت، شاهد پهن کردن یک لایه فوم توسط نصاب هستیم تا سطح در برابر رطوبت و صدا عایق شود این کار از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چراکه در صورت عدم نصب این فوم‌ها، حتی صدای راه رفتن نیز از بالا به پایین احساس می‌شود و موجب ایجاد مزاحمت برای دیگر افراد خواهد شد.
    پس از این‌که سیمان‌کشی صورت پذیرفت، باید به مدت یک تا دو روز منتظر بمانید تا خشک‌سازی سیمان به‌صورت کامل انجام گیرد و پس از قرار گرفتن فوم و پارکت لمینت، دیگر هیچ هوایی جهت خشک‌سازی وجود نداشته و ممکن است با گذشت زمان شاهد کپک زدن باشیم. در برخی از بخش‌ها نیز شاهد اختلاف سطح ناهموار بسیار هستیم و برای از بین رفتن این اختلاف سطح، امکان استفاده از فوم دوبل وجود دارد.
  • نصب قطعات پارکت لمینت: قرارگیری بسته‌های حامل تایل‌های پارکت لمینت قبل از نصب به مدت چند ساعت در دمای محیط، یک ضرورت به‌حساب می‌آید تا دمای آن‌ها با محیط یکسان شود. از جمله اصلی‌ترین مزیت‌های پارکت لمینت می‌توان به عدم استفاده از چسب و متریال اشاره کرد. نصب قطعات تایل‌ها به‌واسطه نر و ماده یا کلیک صورت می‌گیرد.
  • مرحله نهایی زیرسازی: پس از این‌که زیرسازی و نصب تایل‌ها صورت گرفت، اغلب شاهد ایجاد یک فاصله چند سانتی‌متری تا دیوارها هستیم که در این صورت قرنیزها وظیفه دارند این فاصله را پوشش دهند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نباید به مدت ۲۴ ساعت هیچ شئ را روی پارکت لمینت‌ قرار دهید تا اتصال آن‌ها به یکدیگر به‌درستی انجام گیرد. همچنین در صورت آگاهی از وجود مشکلی در تایل‌ها، نصاب در همان لحظه آن را برطرف خواهد ساخت.

هزینه زیرسازی کف پارکت لمینت

فاکتورهای بسیاری در تعیین هزینه زیرسازی لمینت تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به متراژ و مساحت، وضعیت سطح و همواری آن، نوع زیرسازی، شرایط محیطی، هزینه نصب و کارگری و متغیرهای محلی اشاره کرد.

  • متراژ و مساحت: اندازه و مساحت فضای زیرسازی تاثیر مستقیمی بر هزینه نهایی دارد. فضاهای بزرگ‌تر نیازمند مواد و زمان بیشتری جهت نصب هستند.
  • وضعیت سطح و همواری آن: در صورتی که سطح زمین هموار یا صاف نباشد، باید کارهای بیشتری جهت هموارسازی آن صورت گیرد و همین مسئله موجب افزایش هزینه آن می‌شود.
  • نوع زیرسازی: این‌که از چه ماده‌ای جهت زیرسازی پارکت استفاده می‌کنید، می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در تعیین هزینه نهایی شما داشته باشد. از جمله انواع مواد مصرفی می‌توان به پیچ‌ و مهره، بتن و ماسه، زیرسازی کامپوزیت و… اشاره کرد. بعضی از این مواد همچون زیرسازی کامپوزیت ممکن است از میزان هزینه بالاتری برخوردار باشند.
  • شرایط محیطی: به هنگام انجام زیرسازی، براساس این‌که یک‌سری شرایط همچون دمای محیط، سطح رطوبت، نور مستقیم خورشید و… به چه صورت باشند، استفاده از یک‌سری مواد و تکنولوژی‌های منحصربه‌فرد ضرورت پیدا می‌کند که این موارد می‌توانند موجب افزایش هزینه شوند.
  • هزینه نصب و کارگری: برای این‌که زیرسازی پارکت لمینت انجام گیرد، شخص باید از میزان مهارت و تجربه کافی برخوردار باشد. هزینه نصب و کارگری ممکن است براساس سطح دسترسی، پیچیدگی نصب و… با یکدیگر متفاوت باشند.
  • متغیرهای محلی: عوامل محلی همچون قیمت مواد مورد استفاده در بازار محلی، نرخ کارگری محلی و… نیز نقش موثری در تعیین هزینه نهایی دارند.

 

سخن پایانی

زیرسازی پارکت از جمله مراحل مهم نصب پارکت به‌شمار می‌رود. در صورتی که این مرحله به‌طور اصولی انجام گیرد، طول عمر و ماندگاری پارکت نیز افزایش خواهد یافت. زیرسازی پارکت چوبی شامل مراحلی همچون زیرسازی کف، نصب فوم‌های پارکت، نصب قطعات پارکت لمینت و مرحله پایانی می‌شود‌. هزینه نهایی زیرسازی پارکت به فاکتورهای متعددی همچون متراژ و مساحت، وضعیت سطح و همواری آن، نوع زیرسازی، شرایط محیطی و… بستگی دارد.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC