۱۰ تفاوت عمده بین پارکت، لمینت و کفپوش

لمینت
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

امروزه استفاده از کفپوش مناسب با محیط داخلی یکی از اصلی‌ترین کارها در طراحی دکوراسیون است. کفپوش‌ها علاوه‌بر زیبایی محیط داخلی عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسبی هستند و نقش مهمی در تعدیل دمای محیط دارند. سه نوع کفپوش با نام‌های پارکت، لمینت و کفپوش PVC از محبوب‌ترین کفپوش‌های مورد استفاده در دکوراسیون هستند. هرچند که گاهی به اشتباه به هر سه نوع پارکت گفته می‌شود؛ باید بدانید که این‌ها تفاوت‌هایی اساسی با یکدیگر دارند و هرکدام برای فضای خاصی مناسب است. بهتر است قبل از نصب کفپوش به عواملی مانند نوع محیط، میزان رفت و آمد، آب و هوای شهر و… توجه داشت.

پارکت (Parquet) چیست؟

پارکت‌ها را می‌توان از دیرینه‌ترین کفپوش‌های چوبی به‌شمار آورد. این کفپوش‌ها در واقع از اتصال ورقه‌های چوب با آرایش‌های جناغی، شطرنجی، آجری و… ایجاد می‌شوند. پارکت چوبی به‌دلیل طبیعی بودن، ظاهر منزل را بسیار شیک و منحصربه‌فرد می‌کنند‌. انتخاب چوب مناسب با آب و هوا و محیط داخلی نقش مهمی در ماندگاری و افزایش طول عمر پارکت را دارد.

پارکت چوبی
پارکت چوبی

لمینت (Laminate) چیست؟

این پوشش‌ها در دکوراسیون امروزی شناخته شده هستند و کاربرد فراوان دارند. لمینت به معنای چندلایه بودن جسمی است و در مورد این کفپوش هم به‌دلیل اینکه از چند لایه از جنس چوب HDF و چندین لایه لامینه ساخته شده است؛ به این نام خوانده می‌شود. استحکام و مقاومت این کفپوش در برابر رطوبت از ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شوند. برای نصب لمینت ابتدا کف را با فوم‌هایی می‌پوشانند و سپس اقدام به کلیک کردن قطعات لمینت به یکدیگر می‌کنند.

لمینت
لمینت

کفپوش (PVC) چیست؟

این کفپوش پوششی پلاستیکی است که قابلیت انعطاف بسیار بالایی دارد. همین ویژگی باعث شده که PVC یک کفپوش با قابلیت شستشو باشد. از مزایای این کفپوش قیمت پایین‌تر آن است. لازم است بدانید که این کفپوش به‌طور مستقیم روی کف نصب می‌شود و قابلیت تعویض یا جابه‌جایی را ندارد.

بررسی تفاوت‌های بین پارکت، لمینت و کفپوش

در ابتدا باید بگوییم که هر سه این کفپوش‌ها، گزینه‌های مناسبی برای عایق کردن محیط از حیث دما و صدا هستند. اما تفاوت‌هایی که بین این سه کفپوش وجود دارد، آن‌ها را برای مکان‌ها و شرایط خاصی مناسب کرده است. در ادامه به بررسی ده تفاوت اصلی بین این سه نوع کفپوش می‌پردازیم.

ضخامت

ضخیم بودن یک کفپوش نقش مهمی در میزان استحکام و وزن آن دارد. در میان این سه نوع کفپوش، ضخامت پارکت و لمینت حدودا برابر است و از ۷ تا ۱۲ میلی‌متر متغیر است. ضخامت کفپوش PVC بسیار کمتر است و حدود ۲ الی ۳ میلی‌متر است. بسته به نوع محیط و میزان رفت و آمد در آن می‌بایست از کفپوش با ضخامت مناسب استفاده کرد.

جنس ترکیبات به کار رفته

پارکت‌ها پوشش‌هایی چوبی هستند که در آن‌ها از هیچ گونه مواد شیمیایی و صنعتی استفاده نشده است. کفپوش‌های لمینت از چندین لایه ترکیبات طبیعی و مصنوعی ساخته شده‌اند. اما کفپوش‌های PVC از پلاستیک‌های قابل انعطافی ساخته شده‌اند که پاخور بسیار مناسبی دارند.

طبیعی یا مصنوعی بودن

همانطور که گفته شد ترکیب اصلی تشکیل دهنده پارکت، چوب درختان است. فرقی نمی‌کند که از کدام چوب برای پارکت استفاده می‌کنید، در هر صورت جنس آن طبیعی است و از حیث سلامتی هیچ ضرری را به شما نمی‌رساند. لمینت با لایه‌ای شبیه‌سازی شده پوشانده می‌شود که ظاهری شبیه به پارکت ایجاد می‌کند. جنس این لایه‌ از ملامین است و از مواد مصنوعی ساخته می‌شود. پوشش‌های PVC یا همان پلی وینیل کلراید از مواد حاصل در صنعت پتروشیمی هستند که در فضاهای متفاوت قابلیت نصب دارند.

قیمت

اگر قیمت یک کفپوش برای شما مهم است؛ باید بگوییم که قیمت پارکت چوبی به‌دلیل استفاده از چوب طبیعی بدون هیچ گونه مواد صنعتی، بیشتر از دیگر کف‌پوش‌های بازار است. لمینت‌ها در رتبه بعدی قرار دارند. کفپوش‌های PVC نیز ارزان‌ترین نوع کفپوش‌های موجود در بازار هستند.

رنگ

رنگ پارکت‌ها، تابع نوع چوب به کار گرفته شده در آن‌ها دارد. هر چند که می‌توان آن‌ها را رنگ کرد؛ ولی اگر ترجیح می‌دهید که پارکت به‌صورت کاملا طبیعی باشد، بهتر است با توجه به نوع چوب رنگ مورد علاقه خود را پیدا کنید. لمینت‌ها و PVC به‌دلیل صنعتی بودن، تنوع بسیار بالایی در طرح و رنگ دارند و می‌توان برحسب سلیقه دست به انتخاب زد.

طریقه نصب

زمان، تجهیزات و نیروی کار بیشتری برای نصب پارکت چوبی نیاز است. ابتدا باید طرحی را برای نصب انتخاب کرد و قطعات را طبق آرایش مشخصی با کمک چسب چوب کنار همدیگر قرار دهید. پس از اتمام لازم است کف ساب یا صیقل داده شود و آلودگی‌ها پاک شوند. در مقابل پارکت، لمینت‌ها بسیار راحت نصب می‌شوند. برای نصب لمینت ابتدا باید کف را با نوعی فوم پوشاند و سپس اسلایس‌های مختلف آن را در یکدیگر قفل یا به اصطلاح کلیک کرد. برای نصب PVC، باید حتماً سطح کف کاملا صاف باشد. گاهی برای اینکار کف با سیمان پوشانده می‌شود و سپس قطعات مختلف را با چسب مخصوص به یکدیگر متصل می‌کنند.

نصب کفپوش pvc
نصب کفپوش pvc

مشخصات ظاهری

ظاهر پارکت معمولا مات، طبیعی و آنتیک است. لمینت‌ها در مقایسه با پارکت دارای جلای بیشتری هستند و درخشندگی بیشتری دارند. کفپوش PVC نیز ظاهری تقریبا مات دارد و نسبت به دو نوع قبل معمولی‌ به نظر می‌رسد.

نرمی و قابلیت انعطاف

اگر برای شما مهم است که کف شما در مقابل ضربات از خود مقاومت نشان بدهد، باید بگوییم که در میان این سه نوع کفپوش، پوشش PVC انعطاف بسیار زیادی دارد. در رتبه دوم لمینت و در رتبه سوم پارکت‌ها قرار می‌گیرند که می‌توان بر حسب نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کرد.

استحکام و مقاومت

پارکت‌ها از چوب سخت‌ترین درختان تهیه می‌شوند و استحکام بسیار زیادی دارند. لمینت‌ها نیز به‌دلیل لایه‌ای بودن و ضخامت بالای خود، مقاومت زیادی در برابر سایش و ضربات دارند. کفپوش PVC به‌دلیل سبکی و ضخامت کم، استحکام کمتری دارد؛ اما به دلیل وزن کم انعطاف بسیار زیادی دارد.

میزان صدا در حین راه رفتن

پارکت‌ها رطوبت را بسیار سریع جذب می‌کنند و همین موضوع ممکن است سبب باد کردن آن‌ها و ایجاد صدا در حین حرکت روی آن‌ها می‌شود. لمینت‌ها در مقابل رطوبت، مقاومت بیشتری دارند و به‌دلیل به کار رفتن فوم به عنوان سطح زیرین آن‌ها عایق صدا و حرارت بسیار خوبی هستند. پوشش‌های PVC نیز به‌دلیل انعطاف، عایق صدای مناسبی هستند.

سخن پایانی

ممکن است بسیاری از افراد برای نصب کفپوش مناسب برای منزل خود دچار سردرگمی شوند و این سوال را از خود بپرسند که پارکت، لمینت یا کفپوش؟ کدام کفپوش مناسب‌تر است؟ درواقع پاسخ به این سوال به میزان زیادی به محل نصب آن بستگی دارد. پارکت‌ها برای مکان‌های کم رفت و آمد و سرد و خشک بسیار مناسب هستند. لمینت‌ها به‌دلیل مقاومت بیشتر در برابر رطوبت و سایش می‌توانند برای مکان‌های پر رفت و آمد و مرطوب نیز استفاده شوند. پوشش‌های PVC نیز گزینه مناسبی برای کسانی است که هزینه تمام شده برای آن‌ها مهم‌ترین چیز است. آنچه در این راستا اهمیت بسیار زیادی دارد نحوه نگهداری از پارکت، لمینت و کفپوش است که باعث افزایش ماندگاری آن‌ها خواهد شد.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC