مناسب ترین پارکت های چوبی برای محیط های اداری 

پارکت چوبی در فضای اداری
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

محیط‌های اداری، فضایی پرتردد بوده و برای پوشاندن سطح آن، نیازمند یک پارکت چوبی مقاوم با ماندگاری بالا هستیم. پارکت لمینت به‌علت زیبایی، سرعت بالا در اجرا، متنوع بودن، مقاومت بالا و قیمت مناسب، گزینه ایده‌آلی برای استفاده در محیط‌های اداری به‌حساب می‌آید.

از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت پارکت چوبی می‌توان به داشتن یک لایه محافظ سطحی جهت ممانعت از ایجاد خط‌وخش روی چوب و بالا بردن مقاومت اشاره کرد. در زمان انتخاب پارکت برای فضای اداری، شما باید به رنگ آن نیز توجه داشته باشید که متناسب دکوراسیون داخلی محیط اداری باشد.

همچنین در کنار زیبایی، داشتن مقاومت و دوام بالا نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در زمان انتخاب پارکت چوبی، بهتر است از ابعاد دفتر کاری نیز اطلاع داشته باشید.

آشنایی با پارکت اداری و اثرات آن در محیط اداری

پارکت چوبی در واقع یک محصول ساخته شده از چوب بوده که حس آرامش را به شخص تزریق می‌کند و به زیباسازی فضا کمک می‌کند. کفپوش‌های چوبی از طول عمر و مقاومت‌ بالای برخوردار هستند. این استحکام باعث شده که شما به‌سادگی بتوانید آن را در مکان‌های پرتردد مورد استفاده قرار دهید. یکی از اصول طراحی دکوراسیون داخلی فضا را می‌توان انتخاب طراحی کفپوش محیط اداری و تجاری دانست. 

در صورتی که اقدام به استفاده از کفپوش متناسب هر قسمت براساس نوع کاربری آن در فضای اداری نمایید، جدای از اینکه فضا زیبا و مدرن می‌شود، فضای آرامش‌بخشی برای پرسنل ایجاد می‌گردد و ساده‌تر می‌توانند به انجام کار بپردازند.

در گذشته، اتصال کفپوش‌های قدیمی به کف اتاق اغلب به کمک چسب انجام می‌گرفته که این مسئله مشکلات بسیاری را به‌دنبال داشت. امروزه شاهد استفاده از زبانه‌ها و شیارهای لبه پارکت‌ها یا سیستم‌های قفل نر و مادگی جهت اتصال آن‌ها هستیم.

پارکت چوبی در فضای اداری

انواع مختلف پارکت چوبی برای محیط اداری

تولید پارکت‌های چوبی در مدل‌های متنوعی صورت می‌گیرد که هریک از آن‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. شما برحسب فضای اداره و نیاز آن، می‌توانید مناسب‌ترین آن را سفارش دهید. پارکت‌ها اغلب در سه دسته پارکت تمام چوب، پارکت سه‌لایه یا پارکت مهندسی شده و پارکت لمینت جای می‌گیرند.

پارکت لمینت؛ مناسب ترین پارکت چوبی برای محیط اداری

کارکرد لمینت در واقع ورژن پیشرفته و مدرن پارکت‌های چوبی عادی به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر، به درجه‌ای از محبوبیت رسیده است. پارکت لمینت را می‌توان مناسب‌ترین پارکت جهت استفاده در فضای اداری دانست چراکه نصب این مدل پارکت، در مقایسه با دیگر پارکت‌های چوبی گزینه ساده‌تری به‌نظر می‌رسد.

همچنین برعکس پارکت‌های تمام چوب، شما می‌توانید بدون استفاده از چسب، قطعات مختلف را به یکدیگر متصل سازید. از جمله اصلی‌ترین مزیت‌های پارکت لمینت در فضای اداری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در مقابل ضربه و فشار، از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد و از میزان طول عمر بالایی برخوردار است. 
  • یک لایه محافظ دارد و به این صورت، دیگر خط‌وخش روی سطح پارکت ایجاد نخواهد شد. 
  • برعکس پارکت‌های تمام چوب، از خود در مقابل رطوبت مقاومت نشان می‌دهد. 
  • نصب کفپوش لمینت سرعت بالایی داشته و در وقت، صرفه‌جویی می‌شود. 
  • افزایش زیبایی فضای درونی اداره را به‌دنبال دارد. 

پارکت تمام چوب

جهت ساخت پارکت تمام چوب، فقط چوب ترموود مورد استفاده قرار می‌گیرد و چسباندن قطعات پارکت به یکدیگر تنها با استفاده از چسب‌های فرمالدئید امکان‌پذیر است. در ساخت پارکت تمام چوب، شاهد استفاده از یک‌ عدد لایه چوب طبیعی مقاوم و فشرده شده همچون چوب بلوط یا گردو هستیم.

این مدل پارکت‌ها انتخاب خوبی برای ادارات و باشگاه‌های ورزشی به حساب می‌آیند. پارکت‌های تمام چوب نیازمند مراقبت و تعمیر نبوده و پاکسازی آن‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است.

پارکت مهندسی‌ شده

پارکت مهندسی شده یک مدل پارکت چوبی بوده که در محیط اداری کاربرد دارد و امکان استفاده از پارکت مهندسی شده بلافاصله بعد از نصب وجود دارد. ساخت این مدل پارکت‌ها به شکل سه لایه صورت می‌گیرد و در تولید دو لایه پایینی، اغلب چوب‌های ارزان‌تر و جهت ساخت لایه رویی، ترمووود مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پارکت مهندسی شده، انتخاب ایده‌آلی برای مناطقی به‌حساب می‌آید که رطوبت هوا در آن مناطق بالا است. این مدل پارکت، جهت نصب سیستم‌های گرمایش از کف نیز کاربرد دارد.

نکات مهم در انتخاب کفپوش مناسب برای اداره

اصلی‌ترین مسئله‌ای که در زمان گزینش کفپوش مناسب می‌بایست مدنظر قرار دهید را می‌توان مقدار تردد و رفت‌وآمد در فضای اداری دانست. فضاهای اداری اغلب به‌نسبت منزل مسکونی تردد بیشتری دارند، ازاین‌رو استفاده از یک کفپوش مناسب با مقاومت و دوام بالا ضرورت دارد. همچنین شما باید میزان بودجه خود را نیز مدنظر قرار دهید. 

از دیگر نکات حائز اهمیت در این زمینه می‌توان توجه به فضا و معماری داخلی محیط اداره را نیز اشاره کرد. باید تناسبی میان رنگ کفپوش با دکوراسیون اداره شما دیده شود تا فضای کار جلوه زیباتری داشته باشد.

جدای از این مورد، به هنگام گزینش رنگ مناسب، می‌بایست ابعاد دفتر و اداره خود را نیز مدنظر قرار دهید. برای نمونه، رنگ‌های روشن کمک می‌کنند تا فضای درونی جلوه بیشتری داشته باشند و جذب نور بیشتری صورت بگیرد بنابراین، رنگ‌های روشن انتخاب مناسبی برای ادارات کوچک و کم‌نور به‌حساب می‌آید.

پارکت چوبی در فضای اداری

با وجود این نکات، می‌توان گفت پارکت چوبی انتخاب خوبی برای فضاهای اداری به‌حساب می‌آید؛ چراکه تولید این پارکت‌ها در مدل‌های مختلف به همراه جنس و ضخامت‌های گوناگون انجام می‌گیرد و از طول عمر بالایی برخوردار هستند.

همچنین طرح و رنگ‌های متنوعی در میان پارکت‌های چوبی دیده می‌شود. به‌صورت کلی، در انتخاب پارکت چوبی مناسب فضای اداری باید فاکتورهایی همچون انتخاب رنگ مناسب، استفاده از کف‌پوش با خطوط مورب، اهمیت دادن به بافت کفپوش، تیرگی یا روشن بودن پارکت و گزینش الگوی مناسب پارکت را مدنظر قرار داد.

سخن پایانی 

ادارات و شرکت‌های پرتردد، می‌بایست از آن دسته پارکت‌های چوبی استفاده کنند که از میزان مقاومت سایشی و به‌تبع دوام و ماندگاری بالایی برخوردار هستند. پارکت لمینت از این خصوصیات برخوردار بوده و گزینه مناسبی برای محیط‌های اداری به‌شمار می‌رود.

از ویژگی‌های بارز پارکت لمینت برای محیط‌های اداری می‌توان به امکان شستشو و نظافت، نصب آسان، امکان انتقال و جابه‌جایی، داشتن تنوع رنگی، مقاومت بالا، برخورداری از ظاهری شیک و زیبا و… اشاره کرد. دیگر پارکت‌های چوبی مناسب محیط‌های اداری شامل پارکت تمام چوب، پارکت مهندسی‌شده، پارکت پی‌وی‌سی و… می‌شوند.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC