تمیز کردن و مراقبت های ویژه از پارکت چوبی در فصول مختلف سال

تمیز کردن و مراقبت از پارکت چوبی
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

پارکت‌ها با این‌که بسیار زیبا و رایج هستند، باید تحت مراقبت‌های ویژه‌ای قرار بگیرند تا به قدر کافی سالم بمانند. مراقبت از پارکت شرایط ویژه و ابزارهای خاصی را می‌طلبد که به‌دلیل ویژگی‌های آن‌ها است. پارکت چوبی به سبب ماده سازنده خود، یعنی چوب نیاز به شرایط ویژه‌ای برای مراقبت دارد؛ از این‌رو اگر در محیط مورد نظر خود از پارکت استفاده می‌کنید، برای مراقبت از آن‌ها به سبب حساس بودن، باید از ابزار خاصی کمک بگیرید و برخی از شرایط را نیز رعایت نمایید. این شرایط در هر فصلی متفاوت است و با تغییر ویژگی‌های هوا تغییر می‌کنند. همچنین جنس آن‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توانند به‌راحتی خراشیده شده یا توسط مواد شوینده خورده شوند.

مراقبت از پارکت در فصول سرد

در پاییز و زمستان باید موارد زیر را برای مراقبت از پارکت رعایت نمایید

دمای اتاق: پارکت از جنس چوب بوده و چوب در دمای بسیار بالا یا بسیار کم، دستخوش تغییراتی می‌شود. برای همین باید دمای اتاق را تنظیم نگه دارید تا افزایش یا کاهش دما سبب ایجاد ترک روی چوب نشود.

رطوبت هوا: همان‌طور که می‌دانید چوب رطوبت را جذب می‌کند. در نتیجه اگر رطوبت اتاق خیلی بالا باشد، چوب با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وسایل گرمایشی: وسایل گرمایشی را در نزدیکی پارکت‌ها قرار ندهید. مجاورت با گرما برای پارکت آسیب‌زا است. باید پارکت را از تماس مستقیم با وسایل گرمایشی دور نگه دارید تا آسیب نبینند.

مراقبت از پارکت در فصول گرم

در بهار و تابستان نیاز است تا جهت مراقبت از پارکت‌ها موارد زیر را مد نظر قرار داده تا آن‌ها دچار آسیب نشوند.

رطوبت اتاق: معمولاً در فصول گرم به‌دلیل استفاده از کولرها، رطوبت هوا افزایش می‌یابد. شما باید این رطوبت را کنترل کنید تا توسط پارکت‌ها جذب نشده و این کفپوش‌ها دچار پوسیدگی نشوند.

دما: دما در این فصول هم مانند فصول سرد سال باید کنترل گردد؛ چراکه بر عدم پوسیدگی پارکت تاثیرگذار است.

نشتی آب وسایل سرمایشی: چوب آب را به شدت دستخوش تغییراتی در جهت نابودی قرار می‌دهد؛ بنابراین اگر از کولر گازی استفاده می‌کنید، مراقب باشید که آب نشت نکند.

موارد مشترک در فصول سال برای مراقبت از پارکت ها

آب: بزرگ‌ترین نکته که در استفاده از پارکت‌ها باید در نظر گرفته شود، آب است. اگر کفپوش با آب به‌طور مداوم در تماس باشد، به‌راحتی دچار پوسیدگی شده و شاهد برآمدگی آن خواهید بود. حال این نشتی مربوط به ماشین لباس شویی یا ماشین ظرفشویی بوده یا نشتی شیر آب، تفاوتی در اصل داستان نخواهد داشت. بنابراین باید کوچک‌ترین موارد را نیز مورد بررسی قرار داده تا اطمینان یابید که کم‌ترین آبی روی پارکت نمی‌ریزد. این نکته شامل این موضوع نیز می‌شود که هرگز نباید پارکت‌ها را با آب بشویید؛ چراکه آسیب بسیار زیادی به کفپوش وارد خواهد شد.

تمیز کردن و مراقبت از پارکت چوبی

 

مایعات: اگر مایعی روی پارکت ریخت، بلافاصله آن را تمیز کنید؛ به این معنا حتی اجازه ندهید برای لحظه‌ای این مایع روی پارکت باقی بماند. پارکت همچنین بوها را نیز جذب می‌کند و مهم است که پارکت بوی بدی نگیرد، در نتیجه باید به این موضوع توجه بسیاری داشته باشید.

مواد شوینده: برای پارکت‌ها مواد شوینده مخصوصی وجود دارد تا در اثر برخورد با آن‌ها به سرعت تمیز شوند؛ اما با هیچ آسیبی مواجه نگردند. شما نمی‌توانید از هر ماده شوینده‌ای برای تمیز کردن پارکت استفاده کنید؛ چراکه به چوب آسیب رسانده و در بعضی از مواد با چوب واکنش می‌دهد.

ابزارهای تمیزکاری: پارچه‌ها و ابرهای نرمی مانند میکروفایبرها برای تمیزکاری مناسب هستند. ابزارهایی مانند سیم‌ها و اسکاچ‌ها می‌توانند به پارکت لطمه وارد کرده و در آن خط و خش‌هایی را ایجاد کنند. به هیچ عنوان از هر وسیله‌ای برای تمیز کردن پارکت‌ها استفاده نکنید.

اگر پارکت‌ها در آشپزخانه به عنوان دیوارپوش یا پشت گاز قرار دارند، بعد از پخت هر غذایی (مخصوصاً غذاهای روغنی) بلافاصله آن‌ها را تمیز کنید. لکه‌های چربی روی پارکت‌ها باقی می‌مانند و در گذر زمان، به سختی پاک خواهند شد و این روند پاک کردن چربی‌های بلند مدت، می‌تواند به پارکت آسیب وارد کند. همچنین پارکت مواد را نیز به خود جذب می‌کند؛ در نتیجه عجیب نیست اگر بعد از مدتی در صورت عدم مراقبت صحیح از آن، پارک بوی روغن مانده به خود بگیرد.

مراقبت هایی که باید در هر فصلی رعایت شوند

تردد زیاد یکی از مواردی است که می‌تواند به پارکت‌ها آسیب برساند. اگر چند کودک در خانه دارید ممکن است طی مدت کوتاهی شاهد خط و خش‌هایی روی پارکت باشید. هرچند که ظاهر پارکت زیبا و دلنشین است؛ اما باید روی آن فرشی قرار دهید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری نمایید. همچنین بهتر است زیر پایه‌های مبلمان و میز‌ها موانع پلاستیکی مخصوصی را قرار داده تا از آسیب‌ دیدگی پارکت‌ها جلوگیری شود. اگر آسیبی مانند پریدگی روکش در پارکت شما به ‌وجود آمده، بلافاصله آن را تعمیر کنید تا مانع از انتشار آن شوید. در غیر این صورت مجبور به تعویض قسمت وسیعی از پارکت‌ها خواهید شد.

نظافت مداوم و همراه با حساسیت از پارکت‌ها مهم است. باید هر چند روز یک‌بار پارکت‌ها را جارو بکشید و با میکروفایبر تمیز کنید.

تمیز کردن و مراقبت از پارکت چوبی

 

در صورت نگهداری از گل‌ها در خانه، حتماً زیر آن‌ها زیر گلدانی قرار دهید تا از آسیب دیدگی پارکت جلوگیری شود. به هیچ عنوان روی پارکت‌ها جسم سرد یا داغ قرار ندهید. تغییر دمای ناگهانی به پارکت آسیب خواهد رساند. نور مستقیم خورشید می‌تواند به پارکت آسیب بزند؛ حتماً از پرده‌ها برای جلوگیری از تابش مستقیم نور به داخل استفاده کنید تا پارکت در معرض نور قرار نگیرد. نور خورشید می‌تواند آسیب بزرگی به پارکت زده و برای آن مشکلات مهمی را به وجود آورد، مخصوصاً اگر شرایط هوا نیز مساعد نباشد.

سخن پایانی

پارکت‌های چوبی کفپوش‌های رایج و محبوبی هستند که به سبب برخورداری از ویژگی‌هایی خاص، استفاده از آن‌ها کمی سخت بوده و شما می‌بایست مواردی را در استفاده از آن‌ها رعایت نمایید. پارکت‌ها به‌دلیل جنس چوب خود، حساس هستند و در برابر نور، آب و فشار مداوم دچار آسیب‌هایی می‌شوند. شما باید آن‌ها را به‌طور مداوم با استفاده از ابزارهای مناسب مانند میکروفایبرها تمیز نگه دارید. این کار سبب می‌گردد تا پارکت‌ها دچار آسیب نشوند. همچنین می‌بایست آن‌ها را از آب دور نگه دارید تا دچار پوسیدگی نیز نشوند. در غیر این صورت شاهد برآمدگی‌ها در پارکت‌ها خواهید بود. آن‌ها بو را نیز به خود جذب کرده و در صورت عدم تمیزی، آن بوها را انتشار خواهند داد.

آخرین مقالات IWFC
آخرین مقالات IWFC